Telia i storoffensiv: Vi fordobler på fastnet

Telia er klar til at indlede en ny offensiv i jagten på danske fastnetkunder. Direktøren regner med næsten at kunne fordoble antallet af kunder i løbet af det næste år.

Telia har store mål på det faldende, danske marked for fastnettelefoni.

Peter Bredgaard, der er administrerende direktør for Telias danske fastnetselskab, melder nu ud, at selskabet i løbet af det næste år forventer næsten at fordoble sit kundetal.

Ved udgangen af 2003 havde godt 110.000 kunder fastnetabonnement hos Telia, og Peter Bredgaard går efter at have 200.000 fastnetkunder om et år.

Massiv millioninvestering

Telia skød 21. oktober en massiv millioninvestering i markedsføring af fastnettet herhjemme i gang.

Den gælder først og fremmest et produkt, som gør det muligt at ringe uden at betale minutpris i fritiden.

Umiddelbart ser den satsning ikke ud til at have båret frugt.

I andet halvår sidste år vandt Telia kun knap 4.000 kunder herhjemme, mens Tele2 til sammenligning fik mere end 20.000 nye fastnetabonnementer. Selskabet er i dag næsten dobbelt så stort som Telia.

- Men vores indsats har givet flere end de 4.000 kunder. Vi tabte kunder i begyndelsen af første halvår, fordi vi var nødt til at tage det stille og roligt i det meste af 2003, siger Peter Bredgaard.

Han henviser til, at Telia i slutningen af 2002 hev i håndbremsen og fyrede næsten halvdelen af medarbejderne i den danske fastnetforretning. Siden er tiden gået med at finde grundlaget for den nye offensiv.

Den skal ifølge Peter Bredgaard ikke kun ske med fritidsabonnementet til privatkunder. Hvis hans mål skal indfries, er det nødvendigt at sælge en vifte af produkter, også til erhvervslivet.

Stadig profit at hente

De danske myndigheder har fastlagt vilkår, som gør det umuligt for TDC's konkurrenter at tjene penge på at sælge fastnetabonnementer. I stedet skal de hente indtjeningen på telefonsamtalerne, hvor der stadig er profit at hente, selv om både mængden af samtaler og prisen falder.

Telia dirigerer ifølge Telestyrelsen kun seks procent af de samtaler, danskerne foretager fra deres fastnettelefoner. Tele2's markedsandel er godt dobbelt så stor, mens TDC sidder på 63 procent.

Ifølge Peter Bredgaard snyder tallene dog, fordi Telia har dansk grossistforretning, der genererer omtrent lige så mange telefoniminutter som slutkunderne. Grossistforretningen bygger blandt andet på købet af Powercom i 2001.

84 procent af danskerne havde ved årsskiftet fastnetabonnement hos TDC. Telias markedsandel var tre procent.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil