Tele2 har det svært på mobilmarkedet

Det svenskejede teleselskab Tele2, som har succes med at trække bredbånds- og fastnettelefoni-kunder til, har svært ved at få fingre i de danske mobilkunder. Selskabet har kun 93.000 af Danmarks 4,7 millioner mobilkunder. Samtidig ringer Tele2's kunder mindre end gennemsnittet.

Mens Tele2 lander flere og flere ADSL-kunder og har slået sit navn fast som Danmarks næststørste leverandør af fastnet-telefoni, så kniber det mere med at trække mobilkunder til teleselskabet.

Ifølge de seneste tal fra IT- og Telestyrelsen for andet halvår 2003 har selskabet nemlig kun 93.000 af Danmarks 4,7 millioner mobilkunder, hvilket placerer Tele2 blandt de helt små mobiloperatører i Danmark.

- Det er ikke godt, og vi skal have flere mobilkunder i fremtiden. Det lave antal kunder skyldes blandt andet, at vi i den seneste tid primært har fokuseret på bredbåndsforretningen, siger Niklas Palmstierna, administrerende direktør for Tele2.

Udover at Tele2 har problemer med at få mobilkunder til selskabet, så slider teleselskabet med at få kunderne til at ringe lige så meget på mobilen, som kunder i andre selskaber gør.

Mens danske mobilkunder i gennemsnit ringer 75 minutter om måneden, så nøjes Tele2's kunder nemlig med at tale 46 minutter om måneden over mobilen.

- Det skyldes, at vi fortsat har mange talekorts-kunder, der primært har mobilen som et supplement til fastnettet. Hvis vi sammenligner os med lavprisselskaber som eksempelvis Telmore og CBB, så er det helt andre målgrupper, vi hidtil har henvendt os til, siger han.

Online-strategi skal vende skuden

Ifølge direktøren får lavprisselskaberne lettere mobil-storforbrugere som kunder, fordi firmaernes tank-selv-strategi og lave minuttakster er målrettet mod dem.

- Derfor er vi også gået i luften med et lignende koncept, hvor vi vil tiltrække kunderne ved at lade dem tanke op over nettet og undgå at betale abonnement, siger Niklas Palmstierna.

Derfor forventer direktøren også, at både antallet af mobilkunder og talte minutter vil stige i det kommende år.

- Vi kan allerede nu se en stigning som følge af vores online-satsning, og hvis den tendens fortsætter, så bliver det helt andre tal, som vi kan præsentere om seks måneder, siger han.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S