Mens Tele2 lander flere og flere ADSL-kunder og har slået sit navn fast som Danmarks næststørste leverandør af fastnet-telefoni, så kniber det mere med at trække mobilkunder til teleselskabet.
Ifølge de seneste tal fra IT- og Telestyrelsen for andet halvår 2003 har selskabet nemlig kun 93.000 af Danmarks 4,7 millioner mobilkunder, hvilket placerer Tele2 blandt de helt små mobiloperatører i Danmark.
- Det er ikke godt, og vi skal have flere mobilkunder i fremtiden. Det lave antal kunder skyldes blandt andet, at vi i den seneste tid primært har fokuseret på bredbåndsforretningen, siger Niklas Palmstierna, administrerende direktør for Tele2.
Udover at Tele2 har problemer med at få mobilkunder til selskabet, så slider teleselskabet med at få kunderne til at ringe lige så meget på mobilen, som kunder i andre selskaber gør.
Mens danske mobilkunder i gennemsnit ringer 75 minutter om måneden, så nøjes Tele2's kunder nemlig med at tale 46 minutter om måneden over mobilen.
- Det skyldes, at vi fortsat har mange talekorts-kunder, der primært har mobilen som et supplement til fastnettet. Hvis vi sammenligner os med lavprisselskaber som eksempelvis Telmore og CBB, så er det helt andre målgrupper, vi hidtil har henvendt os til, siger han.
Online-strategi skal vende skuden
Ifølge direktøren får lavprisselskaberne lettere mobil-storforbrugere som kunder, fordi firmaernes tank-selv-strategi og lave minuttakster er målrettet mod dem.
- Derfor er vi også gået i luften med et lignende koncept, hvor vi vil tiltrække kunderne ved at lade dem tanke op over nettet og undgå at betale abonnement, siger Niklas Palmstierna.
Derfor forventer direktøren også, at både antallet af mobilkunder og talte minutter vil stige i det kommende år.
- Vi kan allerede nu se en stigning som følge af vores online-satsning, og hvis den tendens fortsætter, så bliver det helt andre tal, som vi kan præsentere om seks måneder, siger han.