Tele2 har det svært på mobilmarkedet

Det svenskejede teleselskab Tele2, som har succes med at trække bredbånds- og fastnettelefoni-kunder til, har svært ved at få fingre i de danske mobilkunder. Selskabet har kun 93.000 af Danmarks 4,7 millioner mobilkunder. Samtidig ringer Tele2's kunder mindre end gennemsnittet.

Mens Tele2 lander flere og flere ADSL-kunder og har slået sit navn fast som Danmarks næststørste leverandør af fastnet-telefoni, så kniber det mere med at trække mobilkunder til teleselskabet.

Ifølge de seneste tal fra IT- og Telestyrelsen for andet halvår 2003 har selskabet nemlig kun 93.000 af Danmarks 4,7 millioner mobilkunder, hvilket placerer Tele2 blandt de helt små mobiloperatører i Danmark.

- Det er ikke godt, og vi skal have flere mobilkunder i fremtiden. Det lave antal kunder skyldes blandt andet, at vi i den seneste tid primært har fokuseret på bredbåndsforretningen, siger Niklas Palmstierna, administrerende direktør for Tele2.

Udover at Tele2 har problemer med at få mobilkunder til selskabet, så slider teleselskabet med at få kunderne til at ringe lige så meget på mobilen, som kunder i andre selskaber gør.

Mens danske mobilkunder i gennemsnit ringer 75 minutter om måneden, så nøjes Tele2's kunder nemlig med at tale 46 minutter om måneden over mobilen.

- Det skyldes, at vi fortsat har mange talekorts-kunder, der primært har mobilen som et supplement til fastnettet. Hvis vi sammenligner os med lavprisselskaber som eksempelvis Telmore og CBB, så er det helt andre målgrupper, vi hidtil har henvendt os til, siger han.

Online-strategi skal vende skuden

Ifølge direktøren får lavprisselskaberne lettere mobil-storforbrugere som kunder, fordi firmaernes tank-selv-strategi og lave minuttakster er målrettet mod dem.

- Derfor er vi også gået i luften med et lignende koncept, hvor vi vil tiltrække kunderne ved at lade dem tanke op over nettet og undgå at betale abonnement, siger Niklas Palmstierna.

Derfor forventer direktøren også, at både antallet af mobilkunder og talte minutter vil stige i det kommende år.

- Vi kan allerede nu se en stigning som følge af vores online-satsning, og hvis den tendens fortsætter, så bliver det helt andre tal, som vi kan præsentere om seks måneder, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere