Her er fremtidens CMS - måske mister du kontrollen

CMS-løsningerne er under voldsom forandring. Helt nye funktioner vil komme i fokus fremover, og nye folk vil overtage styringen med systemerne.

Artikel top billede

Et CMS er ikke længere blot et system til at publicere og styre indhold på websider med.

Faktisk bliver web content management systemer (WCM) i stigende grad helt centrale for virksomhedens digitale indsats. 

Forrester-rådgiver David Aponovich skriver i et blogindlæg, at den digitale tilstedeværelse er et af de sidste områder, hvor man som virksomhed for alvor kan differentiere sig.

Derfor ser man også, at WCM-leverandørerne begynder at føje funktioner til systemerne, der blandt andet gør det lettere at rette budskaber mod forskellige segmenter og profiler. Systemerne understøtter og integrerer samtidig CRM, email-marketing, analyse, kampagne-funktioner og lignende.

"Og det er kun begyndelsen. I dag går WCM-software langt videre end det, der var tilgængeligt for to eller tre år siden. Pludselig er er WCM-software sexet. Det giver visionen om digitale oplevelser liv."

"Så husk på: WCM software er måske ikke det eneste stykke software i dit online marketing-arsenal, men det er måske det mest vitale og alsidige," lyder det fra Forresters David Aponovich.

It-folk køres ud på et sidespor

Det mest interessante ved denne tendens er måske, at at det i stigende grad er marketing-afdelingen, der står for at købe WCM-systemerne.

"Tidligere var det it- og webudviklere, der stod i spidsen for WCM-initiativer, sourcede systemer, byggede WCM-sider og udleverede dem til marketing."

I stedet er det nu i stigende grad marketing og andre kunde-fokuserede afdelinger, der tager teten i forhold til nye investeringer og initiativer inden for WCM, mener David Aponovich.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Her er de mest populære CMS'er i Danmark

CMS: Det bruges indholds-systemerne til

CMS-rådgiver: Sådan løser du problemet med add-ons

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car