Aggressiv SAP-vækst i Navision-land

Med en aggressiv prissætning har SAP hurtigt fået gjort Danmark til det tredjestørste marked for sin mindste ERP-løsning, SAP Business One. Konkurrenten Microsoft tager hatten af for væksten, og en uafhængig ekspert er imponeret over salgstallene.

Kun lidt over et år efter lanceringen har ERP-giganten SAP solgt over 200 SAP Business One-systemer til små og mellemstore danske virksomheder. Kun i Tyskland og Kina er der solgt flere enheder.

Det er man stolt af i den tysk-ejede virksomhed, som dermed har bevæget sig ind på konkurrenten Microsoft Business Solutions', det tidligere Navisions, hjemmemarked og -bane.

Herbert Nathan, som er uafhængig konsulent på ERP-systemer i selskabet Herbertnathan&co, er da også behørigt imponeret over tallene.

? Jeg synes, det er flot, hvis de har solgt 200 systemer, for da jeg talte med dem først i december opgav de tallet til 70. Det er umiddelbart en flot slutspurt, siger han.

Aggressive priser

Direktør i SAP Danmark, Henrik Rasmussen, lægger heller ikke skjul på, at selskabet har ført en aggressiv prispolitik, selv om han ikke vil høre tale om, at man har pris-dumpet sig ind på det danske marked.

- Vi så på, hvor konkurrerende produkter var på vej til at blive skiftet ud og gik ind med en kampagne for SAP Business One til en attraktiv pris. Ellers havde vi nok kun solgt 40, siger Henrik Rasmussen.

Herbert Nathan mener ikke, at man kan undervurdere SAP som en spiller på markedet for forretningssystemer til de mindste virksomheder, selv om ERP-giganten mest er kendt for mega-systemer til verdens største virksomheder og nu skal konkurrere på Navisions hjemmebane.

? Der er givet nogen, som ser sig om efter alternativer, efter at Navision og Damgaard blev del af Microsoft. Samtidig er det først for nylig, at Microsoft har tilpasset sin prisstruktur nedad, siger Herbert Nathan.

Ud over Microsoft Business Solutions, som har langt den største andel, er Hansa og Visma nogle af de betydelige spillere på markedet for ERP-systemer til de små og mellemstore virksomheder.

Navision har også øget salget

Dan Løwe, produktchef for Navision-produkterne hos Microsoft Business Solutions, tager ligeledes hatten af for konkurrentens indtog. Han erkender, at der altid vil være virksomheder, som helst sorterer Microsoft-produkter fra.

Han melder selv om gode vækstrater fra slutningen af sidste år. I december fik prisen som tidligere nævnt et nøk nedad.

- Det er gået langt over forventning og vi har solgt flere hundrede procent mere end i året før. Så vi tror ikke, at SAP tager markedsandele fra os, siger Dan Løwe.

Herbert Nathan vurderer, at der hvert år kommer 20.000 nye danske virksomheder til, som har brug for et forretningssystem i en eller anden form.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car