Myndighed: Hvad mener du egentlig med digital post?

Nyt forskningsprojekt afslører, at offentlige myndigheder blot få uger inden tvangsindførelsen af digital post er elendige til at vende tilbage på spørgsmål. Se her, hvor slemt det står til.

Artikel top billede

Et forskningsprojekt fra Roskilde og Aalborg Universitet har tidligere påpeget en endog rigtig sløv besvarelse fra offentlige myndigheder på digital post-henvendelser. 

Nu afslører forskerne andre opsigtsvækkkende fund i en ny undersøgelse omkring statslige styrelsers evne til at besvare digital post.

Undersøgelsen viser, at kun 19 procent ud af 122 styrelser besvarer borgerhenvendelser via digital post, og flere af styrelserne aner rent faktisk ikke, hvad digital post er for en størrelse. 

Digital post har ellers eksisteret i nogle år, og det bliver altså obligatorisk at benytte for offentlige myndigheder, virksomheder og borgere inden længe.

Projektet er udført, blot få måneder før op mod 600.000 virksomheder bliver tvangstilkoblet løsningen, hvorefter fire millioner danskere skal have en såkaldt digital post på borger.dk om et års tid.

"Vi havde en fornemmelse af, at det offentlige slet ikke var klar til den 'nye' digital post-kommunikationskanal, men jeg er godt nok overrasket over, at det står så sløjt til," fortæller ph.d.-studerende og en af forskerne bag projektet, Jesper Bull Berger fra Roskilde Universitet, til Computerworld.

Tidligere har forskerne undersøgt kommunerne, regionerne og ministeriernes evne til at svare på digital post, som du kan i faktaboksen til højre for denne artikel. 

"Hvad mener du egentlig med digital post?"

Myndigheder er ikke klar
Jesper Bull Berger fra Roskilde Universitet udtaler, at når det offentlige har planlagt at spare flere hundrede millioner kroner på porto, så er det ganske grotesk, at den officielle kommunikationskanal er så dårligt implementeret ude hos sagsbehandlerne, der reelt skal bruge teknikken.

"Myndighederne har været meget opsatte på at spare porto ved at bruge digital post, men vores undersøgelse viser, at de slet ikke er klar til kommunikationen den anden vej," lyder det fra Jesper Bull Berger. Han vurderer, at han har været i dialog med omkring 100 myndigheder, siden undersøgelsen omkring digital post-besvarelser blev gennemført i sommers. 

Forskningsprojektet har også afsløret, at ikke alle digital post-meddelelser bliver sendt, selv om myndigheden tror, at den er afsendt.

Og ikke nok med det. For der er også tvivl om, hvorvidt den digitale post overhovedet bliver modtaget ude hos myndighederne. 

"Når vi har været i kontakt med myndighederne, spørger mange 'hvad mener du egentlig med digital post?', og meget tyder på, at vores henvendelser med digital post slet ikke er havnet det rigtige sted hos myndighederne," siger han.

"Hvis der ikke bliver gjort noget ved det, kan det eksplodere i kaos"

Kan eksplodere i kaos
Jesper Bull Berger er ganske uforstående over for, at indførelsen af digital post ikke er blevet bedre kommunikeret ud til de offentlige medarbejdere, og at teknikken ikke spiller bedre.

"Nu har de haft to år til at implementere løsningerne og lære dem at kende, og det virker, som om der mangler forståelse i de offentlige myndigheder for, at der rent faktisk kan opstå fejl i kommunikationen," siger Jesper Bull Berger

Han nævner, at myndighederne heldigvis stadig har et år til at råde bod på moradset, inden fire millioner borgere bliver tvunget til at benytte digital post, men at myndighederne allerede kommer på en prøve, når 651.000 virksomheder inden længe skal kommunikere via digital post.

"Hvis der ikke bliver gjort noget ved det, kan det eksplodere i kaos," lyder vurderingen fra den ph.d-studerende.

Ud over at myndighederne langt fra er på plads med implementeringen af digital post, halter det også gevaldigt ude i virksomhederne, som du kan læse mere om her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S