Fra problembarn til dengse: Sådan bliver iPhone en firmatelefon

I starten blev Apples iPhone betragtet som et stykke legetøj, der bestemt ikke skulle ind i virksomhederne. Det har ændret sig nu, hvor Apple forsøger at hjælpe it-afdelingerne med nye funktioner.

Artikel top billede

Da Apple i januar 2007 præsenterede sin første iPhone for omverdenen, var det Symbian, BlackBerry og Windows Mobile, der var mobil-standarden i de fleste virksomheder. 

iPhonen var måske nok et interessant stykke elektronik, men det var ikke noget, der fik ret mange it-afdelinger til at kaste deres nuværende mobiltelefoner ud med køkkenaffaldet og i stedet for satse på et nyt, forbrugerrettet produkt fra Apple.

Apple var i det hele taget ikke specielt relevant for andre virksomheder end dem, der arbejdede med grafik og kreative opgaver.  

Sådan lød den generelle holdning dengang, men siden har meget ændret sig, og i dag er iPhones og iPads (og delvist også Mac) blevet accepteret af de fleste virksomheder.

Det er formentlig også forklaringen på, at Apple i stigende grad forsøger at rette opmærksomheden mod dette kundesegment.

Erhvervsnyheder fra Apple

Det gælder i høj grad med det nye iOS 7-styresystem, der senere på ugen vil finde vej til iPhone og iPad, ligesom det gælder med de nye iPhones, selskabet præsenterede i sidste uge.

"Det, der måske blev glemt i dækningen, er, hvad kombinationen af ny hardware og ny software betyder for, hvordan virksomheder kan bruge iPhones til arbejde," skriver Forresters CIO-rådgiver Ted Schadler i et blogindlæg.

På softwaresiden er der blevet plads til en række nye erhvervsfunktioner, som vi har skrevet om her.

Det inkluderer blandt andet en ny og mere sikker håndtering af vedhæftede filer, så man kan styre, hvilke apps og konti der bruges til at åbne dokumenter og vedhæftede filer, ligesom der er en forbedret understøttelse af mobile device management i iOS 7.

Ted Schadler skriver, at Apple med de seneste lanceringer øger sit fokus på virksomhederne.

"Formlen for succes hos virksomhederne er efterhånden blevet fantastiske produkter + fantastiske funktioner, som udviklere kan udnytte + en fantastisk måde at distribuere og sælge kommercielle virksomhedsapps på."

Disse nye funktioner er interessante

Det er ikke mindst Apples øgede fokus på API'er til softwareleverandører i iOS 7, der er er interessant, mener Ted Schadler.

"Mens en iPhone aldrig fra fødslen vil tilbyde alle de sikkerhedsforanstaltninger, som en sikkerhedsbevidst CIO måske ønsker, så har Apple konsekvent lyttet til behovene for mobile device og applikations-styring."

"Med disse nye API'er kan hele markedet for leverandører af sikkerhed og management målrette deres produkter til at understøtte CIO'er i at rulle bring your own iPhone-programmer ud."

Samtidig er Forrester-rådgiveren begejstret for, at Apple i 5S har bygget en fingeraftrykssensor ind i hjem-knappen.

"Hvis kun den administrerende direktør kan låse telefonen op for at få adgang til app'en, kan CIO'en slappe lidt mere af i forhold til, om de økonomiske resultater er sikrede," skriver Ted Schadler

Endelige mener han, at den nye M7 sensor-chip, der kommer med iPhone 5S, lægger fundamentet for bedre kontekst-baserede apps - hvilket er noget af det, mange virksomheder har fokus på for at lette arbejdsgangene for medarbejdere.

"Ved at bringe alt sensordata sammen på en enkelt chip med et SDK (software developer kit, red.), gør Apple det lettere for udviklere, særligt dem med fokus på forretningsapps til iPhone 5S, at anvende gyroskop-, accelerometer- og kompas-data til at skabe apps, der ved, hvor du er, og hvad du fysisk foretager dig."

Mens iPhonen er blevet nemmere at arbejde med som virkosmhedstelefon siden den første version i 2007, er de gamle platforme, Symbian og Windows Mobile, forsvundet, ligesom BlackBerry også ser ud til at gå en noget usikker fremtid i møde.

Samtidig har trends som consumerization og bring your own device ændret måden, mange virksomheder håndterer hardware og software på.

Derfor er det i dag typisk iOS, Android og Windows Phone, man har med i overvejelserne som virksomhed. 

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Overblik: Sådan står iPhone 5S og 5C over for de store Android-drenge

Apples nye iOS 7 til erhvervsbrug

Dansk 4G på de nye iPhones: Disse selskaber kan levere

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S