Kunder: Kære firma, du forstår mig ikke

Online-virksomheder samler flere og flere data om dig for at bygger profiler, der kan sende målrettede reklamer eller andre tilbud. Det er dog langt fra alle, der gør det godt nok. Her er det bedste og de værste.

Artikel top billede

(Foto: http://www.flickr.com/photos/rosengrant/)

Får du stadig reklamer for bleer, selv om børnene er flyttet hjemmefra for flere år siden?

Dukker der dating-tilbud op, selv om du netop har haft sølvbryllup og er lykkelig i ægteskabet?

Det er langt fra altid, at virksomhederne rammer plet med deres reklamer eller tilbud.

Faktisk mener 38 procent af brugerne, at de er trætte af at være skydeskive for irrelevant digitalt bras.

Det viser en undersøgelse, som big data-firmaet Sas Institute har foretaget blandt 1.300 personer.

59 procent af brugerne mener dog, at virksomhederne bliver bedre og bedre til at ramme plet.

De bedste og de værste

De firmaer, der bliver betragtet som de bedste er - nok ikke så overraskende - online-butikker som Amazon. Begrundelsen er, at kunden bliver præsenteret for gode alternativer og relaterede tilbud.

På andenpladsen kommer underholdningsindustrien, eksempelvis i form af streaming-tjenester som Netflix, der forstår at foreslå den næste film, du skal se.

Lidt overraskende kommer supermarkeder ind på en tredjeplads.

Undersøgelsen er foretaget i USA, hvor der er mange bonus- og loyalitetsprogrammer i denne type virksomheder, der så bruges til at skabe brugerprofiler. I Danmark er det knap så udbredt, men Coop har et lignende bonusprogram.

Og det er et område, der arbejdes meget med i Coop.

Dem, der får flest hug af brugerne, er flyselskaber og hoteller.

"Det er typisk tjenester, som kunderne kun besøger sjældent. Derfor er der ikke så gode muligheder for at indsamle data, der kan skabe gode kundeprofiler," fortæller Pamela Prentice, der er analysechef i Sas Institute, om resultatet.

Bankerne ligger ligeledes i den tunge ende af feltet.

Læs også:

Big data-løsning i dansk kommune får borgerne i arbejde

Mød en af magtens mænd indenfor big data-teknologi

Sygehus-it gennempløjer dine data - her er resultatet

Bare vent: Så vild bliver overvågningen af dig

Her udkæmpes slagsmålet om fremtidens big data-løsninger

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S