Dansk top-CIO fratræder efter uenighed med chefen

CIO i en af Danmarks store regioner fratræder. Det sker kort tid efter stort nedbrud.

Artikel top billede

It-chefen for Region Midt, Jørn Lodahl, fratræder sin stilling efter uenighed med sin chef, sundhedsdirektør Ole Thomsen, om fokus.

"Jeg har valgt finde på noget andet efter længere drøftelser. Vi har forskellige syn på, hvor strategisk kontra operationel it-chefen skal være," siger en fåmælt Jørn Lodahl til Computerworld.

Selv har han haft fokus på det strategiske snit, mens Ole Thomsen mener, at it-regionens it-chef i højere grad skal have fingrene nede i suppen og fokusere på det operationelle.

I et brev til regionens medarbejdere skriver Ole Thomsen desuden, at parterne har forskellige syn på 'balancen mellem opgaver, kvalitet og ressourcer på it-området.'

Du kan læse Ole Thomsens forklaring på Jørn Lodahls exit her: Regions-chef: Derfor fratræder kendt CIO 'efter aftale'

Tre nedbrud på ni måneder

Jørn Lodahls exit kommer knap en måned efter, at Region Midt blev ramt af et stort it-nedbrud, der lagde regionens store EPJ-system ned i mange timer.

Det var det tredje nedbrud af EPJ-systemet på blot ni måneder, hvilket du kan læse mere om her. Det skyldtes en kædereaktion, der blev indledt på grund af noget så simpelt som et defekt batteri i Holstebro.

Situationen eskalerede blandt andet, fordi Region Midt ikke havde fået testet nødprocedurerne, der ville kunne anvendes til hurtigt at få stablet et nødramt system på benene igen.

Det kan du læse mere om her: Nødprocedurerne aldrig testet før kæmpe EPJ-nedbrud 

Jørn Lodahl afviser dog, at der er nogen sammenhæng mellem nedbruddene og hans exit.

"Der er ingen sammenhæng," siger han.

"Det er fair at sige, at vi ikke er fundamentalt uenige om balancen mellem det operationelle og det strategiske, men jeg er uenig med min chef om de her ting. Der er en forskel, og det må vi tage konsekvensen af," siger han.

Her er fremtidsplanerne - her fratræder Lodahl

Jørn Lodahl fratræder formelt ved månedens udgang.

"Og det er vemodigt, for jeg har haft nogle gode år. Men nu åbner der sig jo et nyt kapitel og nye muligheder," siger han.

I brevet til regionens medarbejdere skriver Ole Thomsen, at han er glad for at kunne beholde Jørn Lodahl i kraft af hans 'analytiske kompetencer og hans blik for strategiske sammenhænge.'

Jørn Lodahl forbliver i regionen i en ny stilling.

'Vigtig ledelsesopgave'

Ole Thomsen skriver, at det drejer sig om en 'meget vigtig ledelsesopgave.'

Parterne vil imidlertid endnu ikke fortælle, hvilken stilling det drejer sig om.

Jørn Lodahl vil heller ikke fortælle, om det kommer til at dreje sig om en it-stilling.

"Det er ikke helt på plads endnu, så jeg kan ikke fortælle noget om det," siger han.

Parterne forventer at melde ud om Jørn Lodahls nye stilling i regionen engang i den kommende uge.

Regionen har indtil videre konstitueret souschef Kenneth Becker som ny it-chef og vil opslå stillingen som it-chef i regionen hurtigst muligt.

Læs også:

Nødprocedurerne aldrig testet før kæmpe EPJ-nedbrud

Region til it-ansatte: 40 skal fyres - I er ikke gode nok

Region Midtjylland hasteindkalder HK i it-fyringsag

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Barco

    Hvorfor enkelhed er den stille drivkraft bag succes på hybride arbejdspladser

    Hvordan usynlig teknologi forvandler sikkert hybridarbejde til en daglig virkelighed

    Forsvarets Efterretningstjeneste

    Tekniske analytikere med forståelse for netværk

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger medarbejder til drift, vedligehold og opgradering af SAP

    Københavnsområdet

    Køge Kommune

    Specialist i Informationssikkerhed

    Region Sjælland

    Octocube Games ApS

    CIFI Developer

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job