Artikel top billede

Derfor rykker Sitecore ind i Kina med stormskridt

I Kina vokser it-markedet næsten fra minut til minut. Læs her, hvordan den store danske it-virksomhed Sitecore er rykket ind i Kina, og få inspiration til at gøre det samme.

Den danske CMS-virksomhed Sitecore har forlængst etableret sig i Danmark, Europa og mod vest i USA.

Med globalt blod på tanden er Kina og det fremadstormende asiatiske marked naturligvis også interessant for den danske it-virksomhed, som i de seneste år er rykket kraftigt ind i Asien.

Ud over Kina har Sitecore også asiatiske kontorer i Singapore og Japan.

Tog et lille tilløb i Kina

Efter nogle års rejser ind i Kina blev der i 2012 for alvor etableret tre kontorer i millionbyerne Beijing, Shanghai og i Hongkong, hvor der i alt arbejder 15 folk - hovedsageligt sælgere og teknikere - hos Sitecore.

Ud over en dansk salgschef har selskabet udelukkende kinesiske ansatte.

"Vi har bevæget os ind på et marked i kraftig vækst, og vi har ikke engang prikket hul på bylden endnu, fordi vi forventer endnu større vækst i de kommende år," forklarer Søren Bak Jepsen, chef for Sitecores internationale forretninger, om Kina.

Vigtige kinesiske kunder

Søren Bak Jepsen fortæller, at selskabet forventer endnu flere kinesiske kunder i de kommende år, efter at Sitecore med hjælp fra partnere som Microsoft, Accenture, Arvato Systems og Atos har formået at gafle selskaber som pc-producenten Lenovo og bil-producenter som Dongfeng Nissan, Honda og Toyota.

"Alle steder i verden er det vigtigt med gode referencer, men i især Kina er det hyper-vigtigt at have store, lokale selskaber i folden, som man kan referere til, for vi er trods alt ret ukendte på det kinesiske it-marked," lyder det fra Søren Bak Jepsen fra Sitecore.

Han forventer, at selskabets nuværende indsats i Kina vil munde ud i, at selskabet inden for halvandet års tid åbner Sitecore China som en selvstændig forretning, ligesom Sitecore i dag også er solidt plantet i USA, i Australien og en række europæiske lande.

Sitecores internationale konkurrenter som Oracle, Adobe og HP er selvfølgelig også til stede i Kina, men de er ifølge Søren Bak Jepsen endnu ikke så store som Sitecore på det kinesiske CMS-marked.

Har ikke tid til kopi-produkter

Han peger ligeledes på, at en øget professionalisering og vækst generelt i Kina har været med til at løfte Sitecore ind i selskabets nuværende vækstmomentum i Kina.

Sådan får du del i den kinesiske it-vækst

"Vi oplever, at de kinesiske selskaber ikke har tid til at skulle fedte med et kopi-produkt for at holde deres hjemmesider i luften eller have 200 folk til at hard-kode deres websites. De vil i stedet have et professionelt system, der bare skal virke fra dag ét," fortæller Søren Bak Jepsen.

"Kineserne kan se værdien i at benytte sig af Sitecores erfaring fra vestlige kunder, som typisk er et par år foran med deres digitale investeringer," fortsætter han. 

Søren Bak Jepsen understreger, at Sitecore går efter enterprise-laget, det vil sige de store forretninger, og derfor ikke mærker noget til, mange menige kinesere grundet hampre software-priser i forhold til deres indtjening hopper over på kopi-produkter

"Vores kunder har råd til at betale, hvad det koster, og forstår også, at de ikke skal stile efter en løsning, som er "god nok", men rent faktisk vil have den bedste løsning for at forblive konkurrencedygtige," siger Sitecores chef for internationale forretninger.  

Sådan kommer du ind i Kina

Med erfaringer fra de seneste små fire år fortæller Søren Bak Jepsen, at Kina kan være et interessant marked for mange danske it-virksomheder.

Det skyldes ikke mindst den vilde vækst, som næsten er uden sidestykke andre steder på kloden. 

Søren Bak Jepsen understreger, at for en udefrakommende dansk it-virksomhed er det alfa og omega at få fat i de rigtige folk igennem eksisterende netværk.

"Jeg vil også fremhæve, at man skal have fat på lokale folk, der kan sproget og skabe de fornødne kontakter," siger han og foreslår, at hvis man som dansk it-virksomhed er interesseret i Kina, så er erhvervsafdelingen i konsulatet i Shanghai et rigtig godt sted at starte.

"Konsulatet kan hjælpe med alt det praktiske," fortæller Søren Bak Jepsen fra Sitecore, som jævnligt holder møder med sine kinesiske kolleger over telekonferencer uden de store problemer.

Læs også:
 

Her er det vanvittige kinesiske Silicon Valley - så vildt er det

Stor Sitecore-konference: Se alle billederne her

Her er de mest populære CMS'er i Danmark

Så mange penge ligger og lurer på det kinesiske it-marked




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Strategy Trends 2022

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

11. oktober 2022 | Læs mere


Fremtidens ERP – træf de rigtige strategiske valg

Automatisering, fuld udnyttelse data og muligheden for at knytte leverandører og kunder endnu tættere til virksomheden, og kravene til et moderne forretnings- eller ERP-system er mange. Vær med når vi sætter fremtiden ERP på dagsordnen og diskuterer nogle af de vigtigste og mest relevante spørgsmål om ERP.

13. oktober 2022 | Læs mere


Dell Technologies Forum

Se hvilke løsninger, der kan give jeres virksomhed de næste banebrydende resultater Mød brancheeksperter, vær med til spændende breakout-sessioner og interaktive oplevelser, og lær mere om løsninger inden for alt fra multicloud-strategi som as-a-Service, AI-baserede beslutningsprocesser i edge-miljøer til moderne og sikker cyber resilience.

25. oktober 2022 | Læs mere






Computerworld
Efter 15 år med iPhone: Her er Computerworlds favorit-modeller - og vores karakter til hver enkelt model
CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital