TDC-topchef: Intet behov for opsplitning af selskabet

Topchef Carsten Dilling fra TDC afviser, at der skulle være behov for at splitte telekæmpen op.

Artikel top billede

Foto: Uffe Weng (Foto: FOTOJOURNALIST UFFE WENGPhotojournalist Uffe Weng / Uffe Weng)

TDC's topchef Carsten Dilling afviser, at der skulle være et behov for en opsplitning af telekæmpen.

Det meddeler han i et skriftligt svar til flere medier.

Reaktionen kommer, efter at Produktivitetskommissionen netop har foreslået, at man undersøger mulighederne for en opsplitning af telegiganten TDC for at øge bredbånds-konkurrencen.

"Jeg har svært ved se behovet for en funktionel opsplitning af TDC," mener Carsten Dilling.

At en enkelt udbyder har en stor markedsandel fører ikke nødvendigvis til højere priser og manglende konkurrence, påpeger han.

Tværtimod viser internationale sammenligninger, at de danske bredbåndspriser hører til de absolut laveste i EU, og samtidig er bredbåndsdækningen og -hastighederne blandt de højeste, oplyser topchefen.

"Myndighederne fastsætter i forvejen de priser og betingelser, der gælder for at leje sig ind på TDC's infrastruktur, og en funktionel opdeling vil formentlig ikke føre meget andet med sig end store administrative og tekniske udgifter, som ville være bedre anvendt i udbygning og forbedring af infrastrukturen," vurderer han.

Roser dele af rapporten

Samtidig roser han dog andre dele af rapporten, der ellers har fået en lunken modtagelse fra andre.

"Jeg vil gerne rose Produktivitetskommissionen for en grundig og solid rapport om den digitale infrastruktur," udtaler Carsten Dilling.

TDC er enig med kommissionen i de fleste vurderinger og ikke mindst i, at der fortsat er behov for en markedsdrevet og teknologineutral udvikling på bredbåndsmarkedet.

"Det har været til gavn for både de nødvendige investeringer i dansk infrastruktur, konkurrenceevne og produktivitet, og det vil være en kæmpe fejl, hvis vi pludselig skulle til at favorisere bestemte teknologier," udtaler han.

Læs også:

Bombe i bredbåndsrapport: TDC skal splittes op

Få overblikket: Her er kontroversiel bredbåndsrapport

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil