Artikel top billede

Hundredvis af nye toplevel-domæner på trapperne - lanceres om en uge

Om en uge kan det begynde at vælte ud med hundredevis af nye toplevel-domæner. Google har ansøgt om næsten 100 nye domæner - inklusive .google og .docs. Se her, hvad der vil vente.

Vi kender alle de de store toplevel-domæner som eksempelvis .com, .net og .dk, der fungerer som overordnet adresse for de websites, som vi går ind på.

Om en uge skal vi imidlertid til at lære nye toplevel-domæner at kende, for her får de kendte toplevel-domæner selskab af et meget stort antal nye toplevel-domæner.

Fra 4. februar bliver det nemlig muligt selv at formulere sit toplevel-domæne.

I første omgang vil vi se nye toplevel-domæner som .bike, .wed og .book.

De vil inden længe blive fulgt af en stribe nye toplevel-domæner for flere af de store, multinationale selskaber som .google, .ford og .apple.

Flere hundrede på vej

Den internationale domæne-organisation Icann (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) vurderer, at der inden længe vil blive lanceret flere hundrede nye toplevel-domæner.

Icann har indtil videre modtaget 1.930 ansøgninger på de nye domæner, hvoraf flere hundrede ventes at blive realiseret.

"Det er en proces, der godt kan tage mere end to år," siger Icann-talsmand, James Cole.

Han fortæller, at Icanns tilgang til den potentielt markante udvidelse af internettets domæne-struktur er "metodisk og forsigtig."

"Vi ønsker ikke at gøre noget, der kan ødelægge internettets struktur," siger han.

.com bliver svær at udfordre

Indtil videre tyder alt da også på, at det veletablerede .com fortsat vil være det mest anvendte og udbredte toplevel-domæne på internettet.

Det ændrer dog ikke på, at mange virksomheder kan se nogle praktiske fordele i de nye domæner, hvor eksempelvis bil-fabrikanten Ford nu kan lancere trucks.ford fremfor som i dag det mere omstændelige ford.com/trucks.

Google på vej med mange nye top-domæner

Det ligger dog lige for, at der kan opstå forvirring om adresserne.

Derfor er det mest sandsynligt, at de store selskaber alene vil anvende de nye toplevel-domænemuligheder som et supplement til deres nuværende toplevel-adresser som .com, .dk og lignende.

Google har ansøgt om næsten 100 nye toplevel-domænee, selv om selskabets nuværende top-brands som eksempelvis maps.google.com eller plus.google.com for længst er blevet solidt etablerede.

De nye Google-domæner tæller blandt andet .google, .docs, .youtube og .lol.

Googles såkaldte 'chief internet evangelist, Vint Cerf, skrev ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau i 2012, at tallene viser, at omkring halvdelen af verdens befolkning vil være på internettet i 2016.

"Men alligevel er næsten halvdelen af de websites, som vi besøger, et .com-domæne, der var blandt de allerførste top-domæner, da det blev lanceret i 1984," skriver han.

"På grundlag af denne udvidelses-proces har vi besluttet at ansøge om nye TLD's [top level domains, red.]," skrev han dengang.

Du kan læse mere om de indgivne ansøgninger her: Her er de skøreste top-domæner.

[b]En dyr omgang
[/b]Selv om alle i princippet kan ansøge om sit eget top-leveldomæne, vil alene prisen nok holde mange fra fadet.

Som udgangspunkt koster det nemlig 185.000 dollar - godt en million kroner - at ansøge om et nyt domæne, ligesom det koster et højt kvartalsmæssigt beløb at eje et toplevel-domæne.

[b]Det kan du læse mere om her: Sådan får du fingrene i et nyt toplevel-domæne.
[/b]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan understøtter du den samlede værdikæde og skaber den optimale kundeoplevelse i engros eller retail?

Vi stiller skarpt på mulighederne for at optimere alle led på tværs af din værdikæde og tilhørende salgskanaler samtidigt med, at du styrker både indtjeningen og kundeoplevelsen. Du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med at binde salgskanaler sammen og sikre, at der er styr på den bagvedliggende logistik, produkt- og stamdata, prissætning services osv.

29. november 2023 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere