Her er de skøreste top-domæner

Der er mange sjove, overraskende og mærkelige top-domæner på den nye liste over TLD-ansøgninger fra ICANN.

Artikel top billede

I går kom domæne-organisationen ICANN med en liste over alle de domæne-ansøgninger til nye TLD'er (Top-Level Domains), der er modtaget i ansøgningsperioden tidligere i år. Listen bliver domineret af internet-giganter som Google, der har søgt om 101 top-domæner, og Amazon, der har afleveret 76 ansøgninger. Det er ikke billigt - det koster omkring en million kroner per ansøgning.

Der er mange sjove og mærkelige TLD'er blandt de næsten 2.000 domæner på listen. Google har blandt andet søgt om .fyi, .lol., .love, .dog, .mom og .goo. Der er 22 TLD'er, hvor Google og Amazon forsøger at sikre sig det samme navn. Det gælder blandt andet .app, .music og .wow.

Singapore's Changi Airport har brugt en million på at søge om .changiairport - som også er en af de længste TLD'er på listen. Discover Card vil fremover tiltrække nye kunder med .cashbackbonus.

En organisation, der kalder sig Pontifical Council for Social Communication, har søgt om .catholic, mens Demand Media forsøger at sikre sig militære navne som .airforce, .navy, .army og det underholdende .ninja.

CNET har gravet i listen og fundet flere sjove TLD'er, herunder .citadel, som fremover skal tilhøre Citadel Investment Group, .indians, hvor ansøgeren er Reliance Industries i Mumbai, og .mormon, som er indsendt af en advokat i Salt Lake City.

Så kan alle fantasy-fans glæde sig over, at vi kan snart besøge domænet .unicorn - men desværre er ansøgeren "bare" et it-firma kaldet Unicorn. Hvis du er frustreret over det, kan du jo altid give udtryk for det under det nye .wtf top-domæne.

Blandt de nye TLD'er er det .app, der er det mest eftertragtede med 13 ansøgere, fulgt af .home og .inc med henholdsvis 11 ansøgninger hver. Der er 10 ansøgere, som forsøger at få fat i .art. Disse TLD'er lander sandsynligvis i en åben auktion, hvor alle har mulighed for at byde på dem.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job