Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

Nye problemer hagler ned over den digitale post

Er det lovligt, at myndigheder kan rette i indholdet af de mails, du har modtaget for flere år siden? Det skal nu afgøres.

Der er sat en undersøgelse i gang, som skal klarlægge, om det er lovligt, at offentlige myndigheder må rette oplysninger i din digitale post med tilbagevirkende kraft.

Problemstillingen er opstået i kølvandet på beslutningen om, at alle danskere fra november skal modtage korrespondancer med myndighederne i digital form via borger.dk og virk.dk.

I den forbindelse indfører kommuner og styrelser en 'rettefunktion' i løsningen, så der kan ændres afsendernavne i allerede sendte mails.

Argumentet for at gøre det er, at hvis en styrelse eksempelvis skifter navn, så skal det navn også ændres i mails, der tidligere er sendt fra den pågældende myndighed.

Det kunne eksempelvis være tilfældet, da IT- og Telestyrelsen efter sidste folketingsvalg blev splittet op og smurt ud på flere ressort-områder.

I dette eksempel ville afsenderen i en mail fra IT- og Telestyrelsen kunne ændres til Erhvervsstyrelsen, som var en af flere styrelser, der overtog opgaver fra IT- og Telestyrelsen.

Er det lovligt?

På den måde skal det gøres nemmere for brugeren at finde rundt i gamle mails.

Men der er rejst spørgsmål om, hvorvidt det er lovligt at fifle med oplysninger med tilbagevirkende kraft.

Den sag skal Folketingets Ombudsmand nu undersøge.

Det skriver Politiken.

Den går ikke

Flere jurister har over for avisen sat spørgsmålstegn ved lovligheden af den beslutning.

Fra denne kant har eksperterne en frygt for, at beslutningen vil se stort på retssikkerheden for den enkelte borger.

Digitaliseringsstyrelsen, der er ansvarlig for digital post, ser intet problem og forklarer, at det blot er for at hjælpe borgerne. Styrelsen fastslår, at der ikke ændres på selve indholdet i de kommunale mails, men blot i afsenderens navn i adressefeltet.

Men det argument ser ikke ud til at være godt nok.

"Jeg tror gerne, at Digitaliseringsstyrelsen kun opfatter det som en servicefunktion. Men en ting er, hvad de gør i deres egne arkiver. Den afgørende forskel er, at nu vil de også ændre i borgernes egne arkiver, og det ser jeg som et principielt problem," siger professor i statskundskab Kim Normann Andersen, Aalborg universitet, til avisen.

Læs også:
3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere