Nye problemer hagler ned over den digitale post

Er det lovligt, at myndigheder kan rette i indholdet af de mails, du har modtaget for flere år siden? Det skal nu afgøres.

Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

Der er sat en undersøgelse i gang, som skal klarlægge, om det er lovligt, at offentlige myndigheder må rette oplysninger i din digitale post med tilbagevirkende kraft.

Problemstillingen er opstået i kølvandet på beslutningen om, at alle danskere fra november skal modtage korrespondancer med myndighederne i digital form via borger.dk og virk.dk.

I den forbindelse indfører kommuner og styrelser en 'rettefunktion' i løsningen, så der kan ændres afsendernavne i allerede sendte mails.

Argumentet for at gøre det er, at hvis en styrelse eksempelvis skifter navn, så skal det navn også ændres i mails, der tidligere er sendt fra den pågældende myndighed.

Det kunne eksempelvis være tilfældet, da IT- og Telestyrelsen efter sidste folketingsvalg blev splittet op og smurt ud på flere ressort-områder.

I dette eksempel ville afsenderen i en mail fra IT- og Telestyrelsen kunne ændres til Erhvervsstyrelsen, som var en af flere styrelser, der overtog opgaver fra IT- og Telestyrelsen.

Er det lovligt?

På den måde skal det gøres nemmere for brugeren at finde rundt i gamle mails.

Men der er rejst spørgsmål om, hvorvidt det er lovligt at fifle med oplysninger med tilbagevirkende kraft.

Den sag skal Folketingets Ombudsmand nu undersøge.

Det skriver Politiken.

Den går ikke

Flere jurister har over for avisen sat spørgsmålstegn ved lovligheden af den beslutning.

Fra denne kant har eksperterne en frygt for, at beslutningen vil se stort på retssikkerheden for den enkelte borger.

Digitaliseringsstyrelsen, der er ansvarlig for digital post, ser intet problem og forklarer, at det blot er for at hjælpe borgerne. Styrelsen fastslår, at der ikke ændres på selve indholdet i de kommunale mails, men blot i afsenderens navn i adressefeltet.

Men det argument ser ikke ud til at være godt nok.

"Jeg tror gerne, at Digitaliseringsstyrelsen kun opfatter det som en servicefunktion. Men en ting er, hvad de gør i deres egne arkiver. Den afgørende forskel er, at nu vil de også ændre i borgernes egne arkiver, og det ser jeg som et principielt problem," siger professor i statskundskab Kim Normann Andersen, Aalborg universitet, til avisen.

Læs også:
3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job