Google stopper systematisk scanning af 30 millioner Gmail-konti

Google dropper sin praksis med at vise annoncer baseret på systematiske scanninger af 30 millioner Gmail-konti. Se her, hvem der går fri.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Efter massiv kritik stopper Google med at scanne omkring 30 millioner Gmail-konti for indhold med henblik på at kunne vise målrettede annoncer til konti-ejerne.

Beslutningen gælder de 30 millioner konti, der hører under Google Apps for Education, der anvendes af studerende - lige fra små klasser og til universiteter.

"Vi stopper permanent med al annonce-rettet scanning i Gmail til Apps for Education. Det betyder, at Google ikke vil indsamle eller anvende data herfra til annonce-formål," lyder det fra Google.

Google er længe blevet kritiseret for at scanne de mange millioner Gmail-konti, som selskabet gratis leverer til millioner af brugere, for budskaber, gentagne ord, interesse-områder og lignende, som Google så anvender til at vise målrettede annoncer for brugeren.

Blandt kritikkerne har blandt andet været Microsoft, der selv stoppede med at crawle brugernes webmail-konti for flere år siden.

Du kan læse om grunden til Microsofts beslutning her: Microsoft: Slut med at crawle din Hotmail.

Til gengæld er Microsoft blevet beskyldt for at følge med i de beskeder, der bliver udvekslet via Skype: Mistanke: Microsoft kigger med i dine Skype-beskeder.

'Løbende udvikling'

Google står i dag over for mindst ét søgsmål på grund af scanningen.

Selskabet afviser dog, at det har noget at gøre med beslutningen om at stoppe scanningerne af de 30 millioner brugeres mail-konti.

"De varslede ændringer er led i den fortsatte udvikling af vores arbejde med at sikre de bedste oplevelser for vores brugere," lyder det fra Google.

Selskabet fjerner i samme ombæring muligheden for, at administratorer kan tillade, at annoncer bliver vist til alle de konti, som administratoren håndterer.

Google vil fortsat scanne beskeder i forbruger-versionen af Gmail og på baggrund af scanningerne udvælge annoncer, som Google vurderer vil interessere den pågældende bruger.

Der findes omkring 425 millioner Gmail-konti i alt.

Læs også: Derfor må Google og Microsoft snage i dine mails.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S