Derfor må Google og Microsoft snage i dine mails

Microsoft er ikke ene om at fastholde retten til at læse sine brugeres emails. Det gør alle de andre mail-giganter også. Læs her, hvordan det kan lade sig gøre.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft skabte i sidste uge store overskrifter, da giganten lagde sag an mod en tidligere ansat, der havde lækket tidlige builds af gigantens styresystem.

Historien blev dog først stor, da det kom frem, at Microsoft havde læst en bloggers Hotmail-konto.

Det mente Microsoft at være i sin gode ret til, da det er indskrevet i selskabets regler og betingelser, som alle jo sætter et flueben ved - ofte uden at læse dem.

Men Microsoft er ikke ene om at kræve at kunne læse brugernes mail.

Ifølge en opgørelse fra det britiske medie The Guardian har både Yahoo, Google og Apple indskrevet samme regelsæt i deres betingelser - angiveligt for at beskytte deres forretning.

Accepter og anerkend

Yahoo kræver, at brugerne "accepterer, anerkender og giver samtykke til, at Yahoo kan få adgang til kontooplysninger og indhold... i den tro at sådan en adgang... kan beskytte Yahoo's rettigheder."

Google's regler og betingelser beretter, at brugeren skal "acceptere og være enig i, at Google må få adgang til... brugerens indhold og information, hvis det kan beskytte Googles rettigheder og virksomhed."

Apple har en formulering, der næsten er magen til.

For mange kommer det måske ikke som en overraskelse, at firmaerne kan kigge med i brugernes mail, men tilfældet med Microsoft er første gang, hvor virksomheden har brugt det aktivt i sin interesse.

Google læser selv alle mails, der kommer igennem selskabets system, men kun af en computer og ikke af rigtige mennesker.

Søgegiganten gennemlæser dine mails for specifikke ord, så den kan tildele de rigtige bannerreklamer i mailklienten.

Microsoft ændrer regler
Efter den store medieopmærksomhed på Microsofts adgang til brugerens mail ændrer Microsoft nu sin praksis.

Det betyder, at en ekstern kontrolenhed skal godkende begrundelsen for kontrollæsningen af brugerens mails, før Microsoft må give sig selv adgang til mailadressen. 

Microsoft har samtidig ikke undskyldt selve søgningen.

"En dommer ville jo aldrig give en ransagningskendelse til, at man skal ransage sig selv," siger John Frank, vicepresident hos Microsoft, til The Guardian og tilføjer:

"Derfor giver det heller ikke mening for os at skulle få en dommer til at få os til at ransage vores egen service, men vi vil ikke kontrollere og gennemlæse nogle af vores services, uden at vi har beviser nok til, hvad der svarer til en ransagningskendelse."

Den eneste undtagelse vil være interne undersøgelser af Microsoft-ansatte, der under en efterforskning viser sig at bruge deres private mails til arbejde.

Læs også: Ups: Googles "danske" online-regler står på hollandsk

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S