Oppisket dotcom-stemning om Mamma.com

Amerikanske småaktionærer har forelsket sig i søgemaskinen Mamma.com, hvis aktie er steget 200 procent siden januar. Analytikere advarer dog om, at søgemaskinen får mere end svært ved at klare sig i den skrappe konkurrence om markedet.

Søgemaskinen Mamma.com har fået intens interesse fra investorer, siden det canadiske selskab Intasys, der blev stiftet i 1997, i januar valgte at skifte navn til det mere mundrette Mamma.com og erklære sig selv "alle søgemaskiners moder". Det skriver webstedet Globetechnology.com

Selskabets aktier er steget med 200 procent siden navneskiftet, og det har resulteret i, at det nu er cirka 240 millioner kroner mere værd.

Celeber investor

Det var dog ikke kun navneskiftet, men også nyheden om en celeber investor samt et beskedent førstegangs-overskud i selskabet, som bragte Mamma.com på alles læber.

Investoren er Mark Cuban, som ejer et professsionelt basketball-hold, The Dallas Mavericks. Hans aktiepost i Mamma.com er beskedne 6,3 procent. Mark Cuban blev millionær i 1999, da han solgte selskabet Broadcast.com til Yahoo, skriver Reuters.

Samtidig blev forkortelsen for selskabets aktie til MAMA, og en investeringsanalytiker mener simpelthen, at små-investorer synes om navnet og derfor investerer i selskabet, skriver Globetechnology.com.

- Det er helt oppisket, siger analytikeren Fred Hickey til nyhedstjenesten.

Har ikke en chance

Han mener ikke, at Mamma.com har en jordisk chance for at etablere sig i konkurrencen med vægtige spillere som Google, Yahoo, AOL og MSN, som står for 94 procent af al websøgning i USA.

Han bakkes op af en anden analytiker, som kalder Mamma.com en "fattigmandsaktie", som blev populær på grund af det store fokus på søgemaskiner kombineret med den lave pris - som dog nu er fordoblet.

Prisen, som i de seneste dage har ligget omkring 60 kroner aktien, afspejler ikke det beskedne overskud på 500.000 kroner sidste år, som mest skyldtes tilbagebetalt skat, samt den ligeledes beherskede vækst-vision, som er på under 10 procent i indeværende år.

Mamma.com markedsfører sig selv som et stærkt kort for annoncørerne, der kan opbygge hele kampagner på søgemaskinen, skriver Globetechnology.com.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS