Alle kundeservice-folk i Nets har adgang til følsomme kort-data

Massevis af ufaglærte, unge ansatte i Nets' kunde-support har løbende fulgt med i danskernes dankort-transaktioner - og har misbrugt beføjelserne i stor stil.

Artikel top billede

Opdateret med kommentar fra Nets

Det er uhyre nemt for medarbejdere i Nets at få adgang til databaserne for Dankort og andre kreditkort for at se, hvor og hvornår der er blevet gennemført betalinger eller hævet penge via kortet.

Det fortæller en tidligere ansat i Nets til Version2.

Ifølge den tidligere ansatte har eksempelvis de helt unge og ufaglærte ansatte i Nets' kunde-support adgang til oplysningerne.

"Det var normalt at kigge på, hvad ekskærester og kendte personer brugte deres kort til. Hvis ens venner var i byen, kunne man se, hvor de var henne," siger den tidligere medarbejder til net-udgivelsen.

De ulovlige opslag blev lagt ind mellem de legitime opslag, som arbejdet krævede, og forsvandt derfor ned i den lange liste af opslag - helt op til tre i minuttet.

Den tidligere medarbejder fortæller til Version2, at der ikke var overvågning nok til at opdage de mange ulovlige opslag.

Der findes angivelig ikke nogen systematisk oplæring sted af de unge og ufaglærte support-folk i selskabet. De undervises i stedet via såkaldt 'sidemands-oplæring.'

Nets: Ultimativt kan det føre til afskedigelser
Over for Jyllands-Posten bekræfter Nets' kommunikationschef Søren Winge, at medarbejderne i kundeservice har adgang til data. Men han mener, at der ikke er tale om et systematisk misbrug:

»Vi kan ikke genkende billedet af, at data bliver misbrugt systematisk. Slet ikke,« siger Søren Winge.

En »omfattende« række kontrolinstanser skal forhindre, at misbruget finder sted, oplyser Nets til avisen.

Blandt andet bliver medarbejderes fortid undersøgt, og selskabet kræver en ren straffeattest fra medarbejdere i kundeservice, ligesom medarbejderne modtager undervisning i de specifikke sikkerhedskrav. De skal også underskrive en særlig fortrolighedsaftale.

Sker det alligevel, at data bliver misbrugt, får det konsekvenser, fastslår kommunikationschefen.

»Ultimativt kan det føre til afskedigelser,« siger Søren Winge.

»Vi har haft eksempler på sagen, hvor folk har tilgået data, som ikke var relevant for dem. Det har konsekvenser. Og vi har også måttet fyre folk på baggrund af det,« siger Søren Winge.

Er der brug for yderligere tiltag - for eksempel, at man registrerede, hvilke medarbejdere, der søgte mest og så undersøgte deres logfiler?

»Jeg vil ikke gå præcist ind i hvilke tiltag, vi har og benytter, men det er klart, at dette er noget, vi kigger på efter den konkrete sag om Se og Hør,« siger Søren Winge til Jyllands-Posten.

Læs også:

Nets og IBM har kendt til data-lækager i lang tid

Her er læren af lækage-skandalen i Nets

Se og Hør-læk mere alvorlig end først antaget: Kan have ramt NemID

Ekspert: Se og Hør-sag kunne være undgået med mindre kontrol

Avis: Kreditkort-spion var ansat i IBM

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car