Dansk it-firma: Sådan bankede vi KMD i 5 ud af 6 udbud

Lille dansk it-firma har fundet formlen til at slå KMD i udbud efter udbud på et af monopol-områderne. Læs her, hvordan det er gået til.

Artikel top billede

It-selskabet Schultz er i de seneste år gået direkte i struben på KMD, når det kommer til levering af job-systemer til landets kommuner.

Således har Schultz vundet fem ud af seks udbud på området for job-fagsystemer, hvor it-giganten KMD ellers i en halv menneskealder har siddet solidt og tungt på ordrene.

Administrerende direktør hos Schultz, Mette Louise Kaagard, peger på flere årsager til, at virksomheden med 100 ansatte har kunnet tage kampen op og vinde udbuddene mod KMD's hær på 3.000 folk.

"Vi har ikke før leveret så komplekse systemer, som KMD ellers har mange års erfaring med. Men vi så og hørte, at der flere steder i kommunerne var brug for ny og moderne it, der er meget fleksibelt i forhold til den skiftende lovgivning," fortæller Mette Louise Kaagaard til Computerworld og fortsætter:

"Derfor besluttede vi at udvikle en standard-platform i et Microsoft-CRM-system, hvor de fleste brugere kender knapperne og navigationen fra deres Office-produkter."

Hun oplyser, at selskabet har investeret omkring 30 millioner kroner i Microsoft CRM-platformen, som jobcenter-systemerne er blevet udviklet på.

Find de rigtige kunder

Schultz' rejse mod de forjættede kommunale kontrakter startede således for alvor for tre år siden, hvor kommunernes it-selskab Kombit lagde planer for, hvordan man kunne komme det nu privatejede KMD's monopol-kontrakter til livs.

På daværende tidspunkt havde Schultz kontakt til 93 af landets 98 kommuner, da selskabet også leverer et søgbart lovgivningsarkiv, der i kommunale munde hedder 'Lovinformation'.

Det gav selskabet et godt netværk af potentielle kunder, hvilket ifølge Mette Louise Kaagaard har været alfa omega, da selskabet for tre år siden stod uden nogen kundereferencer på selskabets nyudviklede jobcenter-system.

Schultz fik kontakt med Vejle Kommune, som sammen med tre andre kommuner var villige til at teste jobcenter-systemet sideløbende med, at it-selskabet fik færdigudviklet sit system ved hjælp af de kommunale input fra hverdagen.

Derfor er den første kunde den største hurdle

"Med en ny løsning i markedet skal man finde de rigtige kunder, der er villige til at tage en risiko," anbefaler Mette Louise Kaasgaard fra Schultz, der senere vandt Vejle Kommune som den første skalp på jobcenter-systemet i et udbud mod Medialogic, der efterfølgende er blevet opkøbt af ærkerivalen fra KMD. 

Prisen skal være i orden

Med den første kunde på reference-listen er det siden gået slag i slag for den mindre it-virksomhed, som senere vandt sit andet jobcenter-udbud i Randers mod netop store KMD.

Siden har Schultz kapret Kolding, Odense, Ikast-Brande, men har måttet se sig slået i Fredensborg Kommune.

Mette Louise Kaagaard fortæller, at nederlaget i Nordsjælland var et tæt løb, og der generelt i udbuddene har været nogle Schultz-tilbud, der har været billigere end KMD, mens andre har ligget højere rent prismæssigt.

"Prisen skal være i orden, så kort kan det siges. Men jeg tror, at vi har haft den fordel, at vi kender kundernes behov rigtig godt for it-systemer, der er fleksible og kører hurtigere end konkurrenternes produkter," siger Schultz-direktøren.

Hun indskyder, at KMD i sagens natur også kender sine kunders behov rigtig godt, men ønsker ellers ikke at spekulere i, hvorfor kommunerne fravælger it-giganten i udbud efter udbud.

Klar på flere fagområder

Mette Louise Kaagaard fremhæver derimod, at områder som brugervenlighed med et system bygget på velkendt Microsoft-teknologi, agil udvikling med konstante tests og ikke mindst de indledende 'interaktive fokusgrupper' med fire kommuner har været afgørende for at kunne vinde så mange kontrakter mod KMD.

"Derudover skal du som virksomhed være villig til at investere i din teknologi," tilføjer Mette Louise Kaagaard.

Hun forklarer, at Schultz som forventet endnu ikke har overskud på sit jobcenter-system på trods af flere vundne udbud i størrelsesordenen mellem én til 10 millioner kroner, men det får hende ikke til at ligge søvnløs om natten.

"Vi får overskud til næste år," bedyrer hun.

Samtidig siger Schultz-direktøren, at selskabet med sin seneste sejr i Kolding her i maj har fået blod på tanden for at kigge på andre sagsbehandlingssystemer funderet på den tilkøbte Microsoft-platform.

Sådan svarer KMD igen på nederlag efter nederlag

Dermed vil selskabet med andre ord forsøge at tvinge KMD væk fra flere af de systemer, som it-giganten har haft de facto-monopol på i flere årtier.

Mette Louise Kaagaard ønsker dog ikke at gå i detaljer med, hvilke fagområder som Schultz nu ser sultent på at konkurrere på i kamp mod blandt andre KMD.

Teknik og viden skal vende slaget

Hos KMD bliver meldingerne fra Schultz modtaget høfligt med frasen om, at it-giganten hilser enhver form for konkurrence velkommen.

Samtidig peger KMD's direktør for arbejdsmarkedsområdet, Carsten Olesen, også på, at en ny spiller som Schultze måske får mere snor end KMD.

"Der vil altid være interesse for en ny spiller på markedet, og de har åbenbart vækket noget i kunderne med blandt andet deres brugergrænseflade," siger Carsten Olesen.

Han nægter dog at lægge sig fladt på ryggen og tabe de næste udbud. I den sammenhæng peger han på, at konkurrencen også får KMD op på tæerne, efter at selskabet har købt en anden konkurrent, Medialogic.

"Sidste år gik vi desuden i gang med opdateringen på vores job-system, og der har vi været meget forudseende med hensyn til den beskæftigelsesreform, der netop er kommet fra regeringen," lyder det fra Carsten Olesen.

Han peger på, at de første moduler af KMD's opgraderede platform med business intelligence-, effektmåling- og selvbetjeningsløsninger er på trapperne.

Sammen med selskabets enorme domæneviden skal den tekniske platform være med til at bane vejen tilbage i det absolutte førersæde for KMD.

"Vi bliver hele tiden nødt til at holde os på forkant med det paradigmeskifte, der sker på jobmarkedet. I den kamp vil vi naturligvis forsøge at vinde så mange udbud som muligt," bedyrer Carsten Olesen.

Læs også:
KMD-direktør vinker farvel til væksten: Vi er presset på priserne

KMD-konkurrent bider fra sig: Vinder tre udbud

KMD afviser kritik af monopol: Vi har da en konkurrent

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S