Knald eller fald: Omstridt dansk overvågning kan blive fortid i dag

Computerviews: Meget tyder på, at store dele af det danske tele- og internet-overvågningsprogram snart bliver sløjfet, når Tele- og internetovervågningen af dig, mig og alle andre danskere skal diskuteres på Christiansborg i dag.

Artikel top billede

ComputerViews: 18 tunge danske erhvervs- og forbrugerorganisationer lagde for nyligt pres på landets politikere for at få afskaffet sessionslogning og lempet på teleovervågningen af landets borgere.

Opfordringen til politikerne sker blandt andet på baggrund af en EU-dom fra april, som underkender EU's eget logningsdirektiv på grund af manglende respekt for privatlivets fred.

Direktivet implementerede Danmark i 2007 med en ekstra og særskilt dansk sessionslogning over din internet-adfærd ovenpå.

Timingen for denne opfordring til politikerne er ikke helt tilfældig.

For Enhedslisten har indkaldt Retsudvalget på Christiansborg til et samråd i dag mandag, hvor netop den omfattende og måske ulovlige logning er på dagsordenen.

"Vi har at gøre med en bred, bevidstløs registrering af borgernes adfærd. I stedet burde vi kun gribe til tiltag som sessionslogning, hvis man har en mistanke om kriminalitet, og når det strengt nødvendigt," siger teleindustriens direktør, Jakob Willer, til Computerworld.

3.500 milliarder registreringer

Han er medunderskriver på opfordringen om at droppe og/eller lempe logningen fra de mange erhvervs- og forbrugerorganisationer, som blandt andre også tæller Dansk Erhverv, IT-Branchen og Dansk IT.

I organisationernes brev til Retsudvalget skriver de, at der i 2013 blev foretaget 3.500 milliarder registreringer af danskerne, hvoraf mere end 90 procent er sessionlogninger på nettet.

Samtidig slår de på tromme for, at det i dokumentation fra Justitsministeriet og hos politiet fremgår, at sessionslogning kun bliver brugt i ringe grad til efterforskning i konkrete sager.

"I lyset af EU-dommen og i lyset af de omfattende afsløringer af, hvordan personfølsomme oplysninger og digitale registreringer kan misbruges, er tiden inde til at reducere omfanget af registreringer af danske borgeres digitale adfærd og derved beskytte og respektere danske borgeres ret til privatliv og beskyttelse af personoplysninger," lyder det i brevet fra organisationerne.

Organisationerne skriver samtidig, at den særskilte danske sessionslogning som minimum straks bør suspenderes.

Politisk flertal? 
Der er da også flere tegn på, at dagens samråd på Christiansborg kan ende i en afskaffelse af sessionslogning og lempelser af telelogningen.

Først og fremmest skyldes det EU-dommen fra april, som Justitsministeriets jurafolk er ved at granske konsekvenserne af, og som Danmark har overimplementeret med indførelse af sessionslogningen.

Dernæst har NSA-sagerne om total-overvågningens bagside også vakt politisk genklang flere steder på Borgen. Desuden har Nets/Se og Hør-sagen vist, hvor galt det kan gå, når data bliver indsamlet og genbrugt uheldige steder. 

Computerworld har inden samrådet foretaget en rundringning til medlemmer af Retsudvalget for at lodde stemningen.

Derfor bliver der politisk flertal for afskaffelse

Her tegner der sig et billede af, at 88 mandater peger på afskaffelse af sessionslogningen og lempelser på telelogningen.

Det drejer sig om en noget broget flok bestående af Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og partiet Venstre,

Det er ikke nok til et flertal, hvilket som bekendt kræver 90 mandater.

Men her skal det nævnes, at partier som Socialdemokraterne, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og løsgængeren Uffe Elbæk, som tidligere har foreslået dansk asyl til NSA-afhopperen Edvard Snowden, ikke har svaret tilbage på Computerworlds henvendelser.

Kovendinger på stribe

Desuden forholder Konservativt Folkeparti sig åbent for en eventuel afskaffelse eller lempelse af overvågningsreglerne.

"Hvis vi kan forhindre alvorlige forbrydelser som terrorangreb, så skal vi naturligvis bruge logning. Men min holdning er, at der ikke skal være mere overvågning end højst nødvendigt," siger partiets retsordfører til Computerworld.

Også Venstre, som sammen med Konservativt Folkeparti var med til at indføre logningsbekendtgørelsen for syv år siden i VK-regeringen, er nu vendt rundt på en tallerken og taler endnu mere tydeligt:

"Vi er klar til en afskaffelse af sessionslogningen, for det har vist sig, at der ikke er sammenhæng mellem indgrebet i privatlivets fred og de efterforskningsmæssige resultater," siger Venstres retsordfører, Karsten Lauritzen.

"Omkostningerne ved at opretholde logningen kan bruges langt mere fornuftigt - blandt andet ved at ansætte flere betjente," fortsætter Venstres retsordfører.

Torn i øjet på regeringsparti

Hos samrådets initiativtager, Enhedslisten, er tonen også meget direkte.

"Enhedslisten mener på ingen måde at hverken logningen af telefon eller sessionslogning er proportionelt med formålet, og som minimum bør sessionslogning afskaffes," siger partiets retsordfører, Pernille Skipper, til Computerworld.

Samme toner lyder fra SF's retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt, som desuden går efter at nedbringe opbevaringen af teledata om danskerne fra det nuværende et år til tre måneder.

I regeringspartiet Radikale Venstre er retsordfører Jeppe Mikkelsen mere forsigtig i mælet.

"Sessionslogningen er en torn i øjet på mig, og jeg håber også på ændringer af ideologiske årsager," siger han og fortsætter:

"Hvad der ellers skal ske med telelogningen, må vi se på, når Justitsministeriet har kigget nærmere på EU-dommen," lyder det fra Jeppe Mikkelsen.

Sidste forår var sessionslogningen til afstemning på Christiansborg, og dengang stemte Dansk Folkeparti og Konservative sammen med regeringen om en bevarelse, men nu ser det altså ud til, at flere partier som Konservative og især Radikale Venstre bevæger sig mod en afskaffelse.

Derudover bakkede Liberal Alliance også dengang op om en afskaffelse. 

Læs også: 
Efter Se og Hør-skandalen: Disse virksomheder ved alt om dig

Logning: Løbet er kørt forlængst - 'de' ved allerede alt om dig

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Højbjerg, Aarhus

    Cyber Security Summit 2026 - Aarhus

    Lær om organisationers evne til at modstå, håndtere og komme videre efter alvorlige digitale hændelser, herunder ledelsesansvar, forretningskritiske afhængigheder og de valg, der afgør, om plan B holder, når systemer eller leverandører svigter.

    Digital transformation | Aarhus

    AI i det offentlige - Aarhus

    Hør hvordan offentlige AI-løsninger skaleres til stabil drift med reel effekt. Få erfaringer, arkitekturvalg og styringsgreb fra frontløbere. Lær at bygge fælles AI-infrastruktur med ansvarlighed, sikkerhed og compliance.

    Digital transformation | Køge

    Derfor skal du videre fra Dynamics AX – og sådan gør du

    Computerworld giver klar viden om vejen videre fra Dynamics AX. Du ser forskellen mellem AX og moderne cloud-ERP og får et konkret beslutningsgrundlag for næste skridt. Tilmeld dig og få styr på skiftet til Dynamics 365 FO eller BC.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Client Partner - Manufacturing (M&LS)

    Københavnsområdet

    Danoffice IT

    Infrastructure Specialist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Sharp Consumer Electronics har pr. 1. april 2026 ansat Daniel Eriksson som salgsdirektør for de nordiske lande. Han skal især beskæftige sig med at accelerere virksomhedens vækst i Norden. Han kommer fra en stilling som nordisk salgsdirektør hos Hisense. Han har tidligere beskæftiget sig med detailhandel, kommerciel strategi og markedsudvidelser med bemærkelsesværdige resultater til følge. Nyt job

    Daniel Eriksson

    Sharp Consumer Electronics

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen