Tesla giver nu alle sine patenter væk

Elbilproducenten Tesla vil give branchen de bedste muligheder for at skabe nye produkter. Det betyder, at alle må benytte firmaets patenter.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

"Alle vores patenter tilhører jer."

Sådan lyder starten på et blog-indlæg fra Teslas administrerende direktør Elon Musk, hvor han frigiver alle Teslas patenter.

Elon Musk er en it-mand, der har investeret store summer i elbilen, og det har senest udmøntet sig i model S, som Computerworld har set efter i sømmene.

Du kan læse mere om Tesla S her: Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke

Indtil videre har blandt andre BMW og Nissan booket møder med Tesla for at høre nærmere om, hvad frigivelserne af patenterne betyder. 

Open source med ædle hensigter

Ifølge Tesla-bloggen er det troen på, at open source-strategien vil give elbil-branchen og -teknologien et solidt spark fremad, der driver frigivelsen.

Læs også: It-mandens næste projekt: Sådan bygger du din egen open source-elbil

"Vi grundlagde Tesla for at skabe en hurtig og bæredygtig transportkilde. Hvis vi skaber en vej fyldt med landminer for elbilerne i form af patenter, handler vi i strid med vores oprindelige intentioner," skriver Elon Musk.

Han skriver videre, at Tesla ikke vil starte søgsmål mod andre, der ønsker at bruge patenterne - hvis de altså har ædle hensigter.

Tesla har patenter på en række landvindinger indenfor produktionen af bilerne.

Disse patenter er registreret, fordi firmaet tidligere var bange for, at de eksisterende bilproducenter ville kopiere Tesla og bruge deres massive produktionskapaciteter til at køre i cirkler omkring Teslas opfindelser.

"Men sådan er det ikke blevet. Produktionen af elbiler er stadig alt for lav. Det er langt under en procent af de biler, der produceres, som er elektriske. Det er kun få af de store producenter, der bygger elbiler," skriver han.

"Vores konkurrenter er ikke de andre elbiler på markedet, men de enorme mængder køretøjer, som benytter fossile brændstoffer."

Flere biler giver flere kunder

Så hvis du vil bygge en elbil, kan du nu frit trække på de teknologiopfindelser, som Teslas ingeniører har fundet på.

Læs også: Her er verdens sejeste elbil

En anden fordel ved, at det generelle elbil-marked vokser globalt, er, at køberne bliver mere åbne overfor teknologien og derved tænker på dem som biler og ikke elbiler, næste gang der handles køretøj.

I Danmark er elbiler stadig et særsyn, selv om de ikke er belagt med den samme afgift, som gælder for benzin- og dieselbiler.

Læs også:
Ny monster-elbil er en ren Tesla-dræber

Se vores store galleri af Tesla Model S

 Video: Sådan virker kæmpe-skærmen på Tesla S

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S