Artikel top billede

Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke

El-biler behøver hverken at være langsomme eller kedelige - tværtimod. Vi har testet luksusbilen Tesla S, som udfordrer benzin- og dieselbilernes dominans. Se her hvor begejstrede vi var efter tre dages grundig test.

Jeg ser et hul i trafikken på Lyngbyvej, lige efter Hans Knudsens Plads. Et fast tryk på speederen kaster den 2,2 ton tunge grå sedan ind i hullet på rekordtid og forbi en Toyota Auris-ejer med et temmelig overrasket ansigtsudtryk. For accelerationen, som flytter den 5 meter lange Tesla S i den tætte københavnske trafik, sker i absolut stilhed.

Indeni kan du til gengæld mærke pulsen - og ganske ofte dine indre organer prøve at adlyde fysikkens love ved at rykke længere bagud mod rygsøljen.

For Tesla model S, som vi har lånt et par dage, er ikke din normale el-bil, men P85-udgaven som klarer 0-100 km/t. på 4,4 sekunder - det er blot lidt over 1 sekund mere end en spritny Porsche 911 Turbo.

Til gengæld foregår rejsen mod de forjættede 100 km/t. i stilhed og i en bil med plads til 7 passagerer. Også selvom de sidste to skal være børn eller smidige akrobater.

Min rejse med Teslas S startede tidligere på dagen foran Teslas københavnske butik i Bredgade, tæt på Kongens Nytorv.

Her havde Esben Pedersen, Teslas skandinaviske kommunikationschef, efter en 15 minutters gennemgang af bilen lidt forsigtigt spurgt om min erfaring med at håndtere kraftige, tunge biler med baghjulstræk.

"Min sommerbil er en 4,7 liters Porsche 928S på 1.600 kilo," var mit kække svar.

Og selv om Porschen godt kan flytte sig, er der 29 år og et kvantespring i teknologisk udvikling mellem en superbil fra 1984 og den sportslige el-drevne sedan fra 2013.

Kræfterne kræver respekt

Først og fremmest er der det lille trick med at omarrangere sine egne og passagerernes indre organer med et let tryk på speederen.

For selv store V8-motorer kommer til kort over for el-motorernes kæmpe moment, som desuden kan leveres uden unødige pauser. Her er ingen turbo-tøven eller omdrejninger der skal nås, men bare et tryk på speederen, hvorefter de mange kilo springer frem.

Mellemaccelerationen er også i den grad værd at nævne, og kører du på en regnvåd dag, vil du hurtigt blive glad for traction controllens hurtige indgriben, når Teslaen prøver at lave hjulspin fra 80 kilometer i timen.

Det betyder ikke, at Teslaen ikke er letkørt og ikke roligt ville kunne overlades til din mor. Men den slags kræfter (Tesla angiver, at model S har 416 hestekræfter) kræver respekt.

Absolut godkendt som bil

I sving er ligger S også helt fint, godt hjulpet af 19 tommer hjulene og de brede dæk.

Selvfølgelig kan vægten på 2,2 ton mærkes, der er tale om en stor luksus-sedan, men på grund af dens absurde moment kan man lave tricks med den, som hører til gti-klassen. Og helt galt går det aldrig, for bliver du ivrig i sving, sparker traction controllen ind og sikrer, at du ikke dummer dig mere end højst nødvendigt.

Rækkevidden er dog udfordringen for el-biler, for du smutter ikke bare lige hen om hjørnet og fylder bilen op. Model S, i standardversionen til 537.000 kroner, kommer som udgangspunkt med en batteripakke, som ifølge Tesla giver 390 kilometers rækkevidde.

Største batteri anbefales

Vi ville dog absolut gå efter den større batteripakke, som bringer rækkevidden op på knap 500 kilometer og samtidig øger accelerationen. Til gengæld kravler prisen så også op på mindst 610.000 kroner. Det er da også den model, som Tesla sælger flest af.

Modellen vi testede var dog som nævnt den særlige Performance P85+ model, som kombinerer en stor batteripakke med læderindtræk, en diskret carbon spoiler på bagklappen, en topfart på 210 kilometer i timen og flere andre lækre detaljer. Til gengæld starter priserne så lige omkring de 713.000 kroner og ryger hurtigt opad, når du designer din egen bil på Teslas hjemmeside.

Prisen ufortalt, så er Tesla absolut godkendt som bil. Specielt fordi du med model S har en el-bil, hvor du ikke behøver at gå ned på køreglæde eller udstyr.

Du bliver med andre ord ikke hånet af vennerne for at have købt en Tesla S, mens den mindre prestigefyldte og ukomfortable Prius nok er en anden sag.

Det koster det at lade på farten

I testperioden kan jeg af og til savne fornemmelse af at skifte ned i gear, høre motorens snerren og det lidt forsinkede ryk fra accelerationen. Det skal ikke lastes Tesla S, men det er en ny og anderledes køreoplevelse, man skal vænne sig til.

På den anden side vil købere af P85 Performance-udgaven nok ikke have problemer med at finde lidt ekstra småmønter til en ældre Porsche 911 targa eller en Mercedes 450SL til de sjove sommerdage med taget nede.

Under alle omstændigheder har du fortsat brug for en anden bil, for din model S kan ifølge Teslas hjemmeside først leveres om fire-seks måneder.

Der er dog detaljer, som firmaer som BMW og Mercedes er bedre til end den lille Tesla-fabrik: Dørene glider ikke i på samme lækre måde som en BMW 5-serie, og hovedhøjden på passagersæderne kunne også være bedre.

Sjovt nok savnede vi også et sted at placere den trådløse mini-Tesla, som gør det ud for en nøgle - den må man lægge i en kopholder, hvor en magnetisk hæftning eller en form for dock havde været mere naturlig.

Men den vigtigste del af missionen er lykkedes for Tesla med model S: At lave et radikal skifte i den underliggende teknologi, uden at brugeren skal lære alt forfra igen, eller at hele infrastrukturen skal laves om.

Det er det, man kalder et sømløst skifte - hvor overgangen for brugeren er uproblematisk, selv om den underliggende teknologi er ændret.

Batteridrift kræver planlægning

Du skal dog fortsat vænne dig til at bruge dit transportmiddel på en lidt anden måde. Med en rækkevidde på reelt lidt over 400 kilometer, afhængigt af hvor tung din speedfod er, er en tur fra København til Århus ikke et problem. Men i Århus skal du finde et sted at lade til hjemturen.

Firmaer som Clever har heldigvis ladestandere rundt i Danmark og en app, som hjælper dig med at finde dem. Afhængigt af hvilken løsning du vælger, koster strømmen fra 5,50 kroner pr. kWh - eller knapt 470 kroner for en opladning.

Vælger du at købe en ladestation hjemme, hvad der nok er en god idé, hvis ikke du har adgang til et 400 volts CE-stik med 16 ampere i nærheden af din parkeringsplads, kan du få adgang til en løsning, hvor du får 1 krone tilbage per kWh du lader derhjemme - og samtidig får du adgang til Clevers netværk og en kWh-pris på 5,5 krone.

Med ladestationer fra Clever og andre er der dog mange forskellige muligheder: Skal du leje en ladeboks? Købe en pakkeløsning? Lade mest ude eller hjemme?

Alle de valg kan være lidt svære at gennemskue, men hele setuppet med egen og andres ladestationer er en central del af ejerskabet af en el-bil. Et område hvor el-biler er noget mindre plug-and-play end benzin- og diesel-drevne biler.

Specielt hvis du regner med at køre de der lange stræk, som Tesla S er så velegnede til på grund af den gode køreoplevelse og den lave støj i kabinen.

Sådan lader du Tesla S

Under vores test ladede vi bilen hjemme i garagen med et CE stik og 400 volt med 16 ampere. Det betød, at Teslaen ladede med mellem 50 og 60 kilometers rækkevidde i timen.

En fuld opladning hjemme, med et stik som ikke er så udbredt, vil derfor tage 9 til 10 timer. Med de før omtalte kraftigere ladebokse, som koster fra ca. 10.000 kroner til Tesla, kan ladetiden komme ned på 4 til 5 timer for en fuld opladning. Du kan desuden sjatlade og på kortere tid få energi til kortere distancer.

Tesla er klar over det og er i gang med at etablere et netværk af kraftige ladestationer i Europa. Når de kommer til Danmark i 2014, vil du derfor kunne stoppe i Odense, strække benene 30 minutter og, ifølge Tesla, have fyldt 320 kilometers rækkevidde på bilen.

Tesla kalder konceptet Superchargers og har pt. 6 stationer i Europa og 35 i USA. På kortet her kan du se, hvor de er - og hvad udbygningsplanerne frem til vinteren 2014 er.

Lige nu er det dog kun nordmænd, som har glæde af stationerne, for alle 6 ligger pt. - lidt ironisk - i Nordeuropas olieland nummer 1.

Til gengæld er Supercharger-stationerne gratis for model S-ejere i hele bilens levetid, et tilbud som kombineret med 8 års garanti på batterierne er designet til at skabe tillid til el-biler som et trygt alternativ - også økonomisk.

Imponerende bil-kontrolsystem

Men først og fremmest er Tesla en bil bygget af et teknologi-firma. Og det kan man især mærke på bilens informationssystem.

Kernen i det er en 17 tommer skærm placeret på højkant i instrumentbrættet mellem de to forsæder - og som snakker sammen med den skærm, som udgør pladsen ved speedometeret.

Den store skærm er touch-baseret og har en fin opløsning. Den er som udgangspunkt bygget op af et top-vindue og et bundvindue. I de vinduer kan du så øverst se for eksempel et kort baseret på Google Maps, som du kan søge efter adresser på - og nederst hvor meget energi du har brugt over de sidste 10, 25 eller 50 kilometer.

Navigation med Google Maps og Garmin

Med et enkelt tryk på en knap kan du så skifte rundt på top og bund - og for udvalgte programmer vælge at køre dem i fuld skærm. De sidste er specielt praktisk med Google Maps-funktionen, som samtidig, sammen med bilens indbyggede 3G-forbindelse, kan vise dig satellit-fotos af området, du kører i.

Selve navigationen foregår med Garmin-software oppe ved
siden af speedometeret, så du ikke skal sidde og kigge dig omkring. De to programmers samarbejde - hvor du taster adressen i Google Maps på den store touch-skærm, som derefter søger online i sin store base og sender adressen til Garmin-softwaren - er et eksempel på, hvor gennemført hele Tesla S-softwaren er.

Samarbejdet med hardwaren er også glimrende og du kan på indstillingsskærmen justere kørelyset, lyset i bilen, højden på affjedringen, om airbaggen ved passagersædet skal være tændt og varmen i alle fem sæder i bilen inklusive passagersæderne.

Selve systemet er baseret på Linux og kører uden hakken eller problemer. Lige nu kan du kun se Teslas egne programmer på skærmen, men Tesla oplyser, at der vil blive åbnet op for andre programmer, så du for alvor kan lave en individuel bil.

Undersøgelse: Tesla-ejere er lykkelige
Her er kort sagt nok til at holde en ny Tesla-ejer travlt beskæftiget med at tilpasse sin bil til netop sin egen stil. Og det er her, man mærker, at en Tesla af og til virker som tættere beslægtet med en iPad end med en Ford Mondeo. For det virker bare - og tilpasningen og mulighederne er nok en af grundene til, at amerikanske Consumer Reports netop har kunnet afsløre, at 99 ud af 100 Tesla S-ejere er tilfredse med deres bil længe efter købet.

Sammenligningen med forbrugerelektronik er i øvrigt ikke helt tilfældig, for ser man på toppen af infoskærmen, ligner det mere noget fra en mobiltelefon end en bil: Her er der både batteristatus i form af et lille grønt batteri-ikon, navnet på den profil som lige nu kører bilen (flere profiler kan sættes op, så man ikke mister sin opsætning, når familien skal låne bilen), et Bluetooth-ikon og signalstyrken for den indbyggede 3G-forbindelse. Det kunne lige så godt være statuslinien på en Nexus 7-tablet fra Google.

Mange små lækre detaljer

Indstillingerne er i øvrigt fuld af lækre små detaljer. Centralt er et billede af din bil - og tænder du blinklyset, mens du er i indstillingerne, blinker billedets bil også. Det samme gælder i øvrigt også med lyset, så du nemt kan se hvad dine aktuelle indstillinger betyder. Gennemført og flot lavet.

Eller som en passager sagde, efter at han havde prøvet en tur i Teslaen: "Tesla har gjort mere for el-biler end Enhedslisten".

Måske lidt provokerende, men efter at have kørt Tesla S i tre dage er der noget om snakken. For med Tesla S kan du pleje dit grønne image (lad være med at nævne, at meget af strømmen kommer fra kulfyrede kraftværker) uden at behøve at gå ned på performance eller anskaffe dig en Christianiacykel.

Så det er med tungt hjerte, vi leverer Tesla S tilbage til butikken i Bredgade og sætter os ind bag i en dieselhakkende Mercedes-taxa, som pludselig virker frygteligt støjende.

El-biler er måske nok stadig en niche - og skal du suse hid og did i landet med kort varsel, er det nok ikke bilen for dig. Men for de fleste af os andre, som mest af alt kører ungerne til skole, os selv i Netto og konen i Ikea, er det svært at se ulemperne - hvis man ellers havde en 500-800.000 kroner liggende og kede sig.

Flere billeder: Se vores store galleri af Tesla Model S

Se også: Video: Sådan virker kæmpe-skærmen på Tesla S


Loading ikon


Premium
Lars Seier headhuntede Mærsk-veteran til sit kryptoprojekt: “Jeg er sikker på, at Mærsk ville vælge en blockchain-løsning som Concordiums, hvis de i dag skulle bygge en blockhain-løsning fra bunden”
Interview: Blockchain-teknologien udvikler sig lige så hastigt som internettet gjorde i 90’erne, lyder det fra Mærsk-veteranen Lone Fønss Schrøder, som i dag står i spidsen for Lars Seier Christensens blockhain-satsning Concordium. Hun vurderer samtidig, at Mærsk ville have valgt en anden løsning til sin meget omtalte blockchain-satsning, hvis selskabet i dag skulle bygge en løsning fra bunden.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.