CBB og Telmore kan nu mærke TDC, Orange og Sonofon ånde dem tungt i nakken og tvinges derfor til at intensivere priskrigen på det danske mobil-marked.
De etablerede danske mobilselskaber er nemlig vågnet op til dåd og har indført lavprisprodukter, der skal erobre tabte kunder tilbage fra discountselskaberne.
- Discountselskaberne er nødt til at reagere på nye lavprisprodukter fra de store mobilselskaber med prisfald, hvis de vil fortsætte med at få nye kunder, siger teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.
Kundeflugt skal stoppes
Han mener, at den nuværende priskrig - CBB sænker sin minutpris til 69 øre, mens Telmore lod prisen falde til 80 øre fra i dag - vil fortsætte ufortrødent i de næste tre-fire år.
- Prisen er jo det eneste, som discountselskaberne kan konkurrere på. Derfor har priskrigen bidt sig fast og fortsætter, indtil mobilpriserne bliver på niveau med fastnetpriserne, siger Torben Rune.
CBB Mobil og Telmore har trukket tusindvis af mobilkunder til deres virtuelle butikker med enkle koncepter baseret på lave minuttakter og selvbetjening. Ifølge den seneste opgørelse fra IT- og Telestyrelsen sidder de to selskaber tilsammen på 13 procent af de danske mobilkunder, hvilket svarer til godt 650.000 danskere.
Det er denne kundeflugt, som de mere etablerede mobilselskaber, såsom TDC, Sonofon og Orange, forsøger at få sat en stopper for med lignende discountprodukter.
Orange dropper abonnementet
Både TDC og Sonofon har lanceret deres egne, internet-baserede lavpriskoncepter, men alle teleselskaberne har også tilpasset deres almindelige abonnementer til priskrigen.
Det betyder, at kunderne kan opnå priser, som er næsten sammenlignelige med discountselskabernes ved at beholde deres abonnementer hos de store selskaber. Det gælder dog først, når bindingsperioden på et halvt år er udløbet, hvis de har købt en billig mobiltelefon gennem selskabet.
Tidligere har de store selskaber mistet tusindvis af kunder til discountselskaberne, så snart bindingsperioden udløb. Derfor skiftede kunderne deres SIM-kort fra det store selskab ud med et tilsvarende fra et discountselskab, men det kræver nu en stor lommeregner for at finde besparelser i den manøvre.
Et selskab som Debitel har for længst droppet abonnementet, når først bindingsperioden er udløbet, og senest er Orange gået i luften med nye priser, hvor mobilkunderne slipper for abonnement og kan ringe til 75 øre i minuttet. Morten Christiansen, koncerndirektør for Orange i Danmark, understreger, at selskabet beholder det samme serviceniveau over for kunderne som tidligere.
- Produktet er udviklet ud fra vores strategi om at tiltrække og forbedre mulighederne for de mest talende kunder, siger han.
Orange mener selv, at priserne på GO er så lave, at de sagtens kan konkurrere med CBB og Telmores priser.
- Vi opererer med faste, lave minut- og sms-priser, som ligger på niveau med discountselskaberne. Derudover tilbyder vi kunden at købe en telefon med, der bliver billigere, alt efter hvor meget man sætter sit minimumsforbrug til, forklarer Morten Christiansen.