Næsten en million danske CPR-numre blotlagt på nettet

Staten har ved en fejl begået en af Danmarkshistoriens største CPR-lækager.

Artikel top billede

Økonomi- og Indenrigsministeriet har ved en fejl afsløret CPR-numrene på 900.000 danskere.

Det skriver Børsen, som beretter, at fejlen opstod onsdag via den såkaldte Robinson-liste over danskere, der ikke ønsker reklamer i form af såkaldte direct mails i deres postkasse.

Fejlen er ifølge avisen sket hos CSC, som genererer Robinson-listen for CPR-kontoret.
 
Opdaget af en bruger
Blotlægningen af de mange CPR-numre blev ifølge Børsen opdaget af Finn Gilling fra it-virksomheden Gilling ApS, som i godt et årti har arbejdet med personfølsomme data i forbindelse med sin rolle som statens distributør af ejendomsoplysninger.

Han loggede ind på CPR-kontorets Robinson-liste og kunne konstatere, at listen ikke kun var forsynet med navn og adresser, men denne gang også med CPR-numre.

"Vi reagerer med det samme og skriver til CPR-kontoret, at der er kommet CPR-numre på listen. Vi fik først klokken 19.29 svar fra CPR-kontoret om, at listen var taget ned," forklarer Finn Gilling til Børsen.

"Min opfattelser er, at det danske CPR-nummer-system er så kompromitteret, at CPR-nummeret alene ikke mere bør kunne benyttes til nogen former for online-transaktioner," siger Finn Gilling.

Sidste gang CPR-registret var udsat for en stor data-skandale, var i forbindelse med CSC-hacket i sommeren 2013, da omkring fire millioner CPR-numre røg i hænderne på hackere.

Læs også:

Sådan blev 900.000 CPR-numre blottet på nettet 

CPR-numre flyder frit på nettet

Hemmelig rapport: Her er CPR-nummerets afløser

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil