Imercos it-chef: Her er min vej til en bedre it-afdeling

Anders Jelsig, it-chef hos Imerco, forsøger at finde vejen til den it-afdeling, der giver mest værdi for butikskæden. Det indebærer blandt andet insourcing af bestemte opgaver.

Artikel top billede

Billeder: Kim Stensdal

Med 148 butikker er Imerco en butikskæde, de fleste danskere har stiftet bekendtskab med.

Det er dog nok de færreste, der er klar over, at der bag hver en stegepande, stavblender eller Georg Jensen-juleklokke, der sælges, gemmer sig en it-opgave.

For der skal være et konstant overblik over salget og økonomien, så man kan være på forkant med udviklingen.

Computerworld møder it- og forretningsudviklingschef i Imerco, Anders Jelsig, i hovedkontoret i Herlev. Han kom til for omkring to år siden og har siden forsøgt at sætte sit præg på it-afdelingen.

Anders Jelsig har fra starten af haft en en íde om, hvordan it-afdelingen skulle se ud, når man hedder Imerco og har en omsætning på en milliard kroner om året og både en webshop og fysiske butikker.

"Vi er ikke bare et kontor, hvor man laver drift - et maskinrum. It skal være en mere aktiv samspiller, også fordi alle de projekter, vi driver i Imerco, har et element af it. Man kan næsten ikke komme uden om it i dag."  

"Derfor var det vigtigt for mig, at it blev en mere aktiv medspiller på agendaen på alle områder og på alle projektmøder," siger han.

Handler ikke bare om strategi-planer
Det er sådan noget, de fleste it-chefer siger i dag, men hvordan bliver man det egentlig? Hvad har din egen opskrift været?

"Jeg ville gerne sige, at det er at lave den helt rigtige strategiplan, men det er det jo ikke."

"Det er at have nogle tanker om, hvad det er, organisationen gerne vil have, og hvad det er for et niveau, organisationen er på. Nogle organisationer er måske enormt dygtige til it, andre er ikke."

"Her har vi en organisation, hvor der måske er mange, der ligger på middel," siger Anders Jelsig med henvisning til, at de fleste af Imercos ansatte gerne skal bruge mere tid på at sælge varer end at sidde foran en computer.

"Det betyder, at vi skal løfte vores serviceniveau fra it-afdelingen lidt mere."

"Og så handler det også om, at du får et mandat fra din chef og din organisation til at gøre de her ting. Resultatet kan blive, at du kan forkorte implementeringstiden på digitalisering af væsentlige forretningsområder, der er strategisk vigtige for os."

De små ting kan gøre en forskel
Kan du nævne konkrete eksempler på, hvordan I forsøger at blive bedre til at yde it-service for jeres organisation?

"Det er for eksempel at sikre, at alt det, vi gør, er overvåget, så når en bruger kommer til dig for at melde om et problem, har du måske allerede fat i problemet. Så kan du komme med en status i stedet for at sige ‘nå, det vidste jeg ikke'."

"Og så er det også at gå ud og høre, hvad det er, dine interessenter gerne vil have. Det, der er vigtigt for en marketingchef i forhold til it, er ikke nødvendigvis det, der er vigtigt for en salgschef. Man skal finde ud af, hvad det er for nogle forventninger, der er," lyder det fra Anders Jelsig.

"Et andet konkret eksempel er, at vi aktivt opsøger vores brugere om kommende projekter og mulige it-udfordringer og ikke afventer, at der indløber en fejl eller en ændringsanmodning, som der altid er et ønske om bliver løst på meget kort tid."

"Derved kan vi opsnappe opgaver i god tid, så kan vi planlægge it-medarbejdernes uge meget bedre. Det er en lille ting, men noget, der har haft rigtig stor betydning."

Tager opgaver hjem igen
I har insourcet en del opgaver. Hvorfor mener du, at det er en god idé?

"Vi stod i den situation, at leverandørerne havde al viden om de her systemer og havde måske også lidt for meget at sige omkring, hvordan de prioriterede og løste forskellige opgaver hos os som kunde."

"Nogle gange prioriterede de måske en anden kunde, fordi de syntes, at det var vigtigere."

"Det gjorde, at det var svært som it-chef at sætte agendaen og at prioritere - også i forhold til det, som resten af ledergruppen og direktionen syntes."

"Derfor gav det mening for os at prøve at snuse til nogle af de her ting. Også for at forankre viden i it-afdelingen."

"Pludselig ved vi noget om, hvordan vores ting fungerer bagved og helt dybt nede. Så kan vi også komme med nogle forslag til forbedringer," siger Anders Jelsig om it-afdelingen i Imerco, der i dag består af syv medarbejdere.

Står selv for it-hotline
Hvad har I helt konkret insourcet?

"Vi har insourcet vores it-hotline, som er vores første led af det, butikkerne kontakter, når de har et problem derude. Det har været en rigtig stor gevinst at insource det." 

"Rent økonomisk har det været en break even i forhold til at have det ude i byen, og så har vi fået sagerne meget tættere på os, så jeg har sagerne på mit kontor meget hurtigt, hvis der opstår en driftskritisk situation."

"De her it-folk hører også om meget andet end it. De hører også om forretningsprocesser, og der er noget, vi kan sende videre til de forskellige afdelinger, så på den måde får vi også rigtig meget ud af det."

"Vi har også insourcet vores ERP. Hosting og udvikling er stadig ude i byen, men alle issues, der er, kommer igennem her, inden det bliver sendt videre. Vi kan have forskellige udfordringer af driftsmæssig karakter som nedbrud og brugerfejl, og hvor vi før ikke havde viden, så håndterer vi det internt nu. Vores udgifter til håndtering af issues er mere end halveret."

"Og så har vi også insourcet en del opgaver fra selve forretningen, der tidligere lå og cyklede lidt rundt."

Anders Jelsig er dog ikke religiøs i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt opgaver skal klares af virksomhedens egen it-afdeling eller outsources.

"Det at insource en hotline giver mening for Imerco nu, og det kan være, at det ikke gør det om fem år."

"Jeg tror dog ikke på, at vi skal til have servere stående nede i kælderen. Det skal vi stadig have ude i byen, fordi der er nogle kompetencer der, som vi nok ikke får i huset."

"Det samme med ERP-udvikling - der sker så meget i den verden, at det vil jeg ikke forsøge at have kompetencerne til her i huset," siger Anders Jelsig til Computerworld.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Himsa II K/S

Medarbejder til ordrehåndtering

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S