Massefyringer: Her er den bedste måde at gøre det på

KMD har i dag fyret et stort antal medarbejdere, men hvordan kommer en virksomhed mest nænsomt igennem sådan en svær situation. En outplacement-ekspert fortæller, hvordan en fyringsrunde skal gribes an.

Artikel top billede

KMD skal igen stramme livremmen ind. Det betyder, at 109 stillinger i dag blev nedlagt. Fyringsrunden, som blev annonceret i sidste måned, skete både som opsigelser og også som frivillige aftaler om fratrædelser

Fyringer er dog ikke bare fyringer, og Peter Straadt, som er partner i outplacement-firmaet AS3 fortæller, hvordan en virksomhed og dens medarbejdere kommer igennem en opsigelsesrunde.

1: Forberedelse er nøgleordet

Der er mange måder at opsige folk på, men skal det gøres ordentligt, kræver det en masse forberedelse, når medarbejdere skal tages af lønningslisten:

"Som udgangspunkt er det meget vigtigt, at du har en drejebog, som du følger: Årsagen til, hvorfor der skal foretages opsigelser, og at det er en professionel betragtning. Det kan være økonomisk eller strategisk, men vigtigst er, at den samme fortælling kommunikeres ud til de afskedigede, de tilbageværende og til pressen," siger Peter Straadt.

2: Sådan skal afskedigelsen eksekveres

Nogle dage er bedre end andre: Mandag er medarbejdere ikke kommet ordentligt i gang med arbejdet efter weekenden, og fredag er det svært at samle medarbejdere op, hvis de går på weekend umiddelbart efter, mens tirsdag til torsdag formiddag er langt at foretrække.

Når der er tale om masseopsigelser, er ét hug bedre end mange små.

"Alle sidder i bund og grund og venter, så ligesom at trække en tand ud er det bedre at melde ud, hvornår det kommer, og at de ramte får en hurtig og klar besked," siger Peter Straadt og fortsætter:

"Store planlagte opsigelser er bedst at afvikle fra morgenstunden, og i den ideelle verden skulle det ske via personlige samtaler. Vi ser dog, at når der er tale om så store afskedigelser, bliver det mere normalt med en kollektiv indkaldelse og afskedigelse til at starte med, hvorefter alle skal tilbydes en individuel dialog og eventuel psykolog- eller coachsamtaler."

3: Husk alle de tilbageværende medarbejdere

Opsigelser er i mange tilfælde noget af det sværeste, en leder skal igennem, men det er vigtigt at huske, at der ikke kun skal tages hensyn til de medarbejdere, der skal afskediges - de tilbageværende skal der også tages hånd om.

"Efter en endt opsigelsesrunde er det vigtigt, at chefen dels giver de afskedigede medarbejdere mulighed for selv at fortælle deres nærmeste, at de er blevet opsagt, dels at det skal meldes hurtigt ud, at opsigelserne er overstået, så de resterende kan tage det roligt," siger Peter Straadt.

4: Undgå at skabe et tabu om fyringerne

Opsigelser kan både betyde, at medarbejdere bliver umiddelbart fritstillet, eller at de skal møde op de næste tre måneder.

"Mit bedste råd er: Lad være med at taburisere afskedigelserne og lad folk snakke om det. Vi har afholdt flere seminarer i virksomheder, hvor vi samlede opsagte og ikke-opsagte, og deres meldinger var oftest, at de bare ville fortsætte med at have det, som de plejede, selv om de i bund og grund var i en gravkammerstemning."

5: Sådan undgår virksomheden dårlig omtale

Rygter er kilde til rigtig mange dårlige historier. Derfor skal de undgås, hvilket lettest sker med en klar kommunikation, både internt og til pressen:

"De afskedigede medarbejdere skal vide, at virksomheden stadig står bag dem, dels som reference, dels ved at hjælpe med den efterfølgende jobjagt," siger Peter Straadt og fortsætter:

"Jo mere åben og ærlig man er om forløbet, jo bedre vil man også komme igennem fyringerne. Det er vigtigt, at den årsag, man giver sine medarbejdere, er professionelt funderet, og at alle medarbejdere får den samme forklaring. Og den forklaring skal også kommunikeres ud til pressen."

Læs også:

Her er KMD-bossens plan: Sådan skal KMD trimmes til fremtiden
KMD-fyringer gennemført: Sådan ramte de organisationen
Fyringsrunde: KMD opsiger ansatte med e-mail

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S