Fyringsrunde: KMD opsiger ansatte med e-mail

KMD-ansatte bliver fyret per e-mail. Og det kan faktisk være en god idé, mener en HR-ekspert. Se her hvorfor.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

En mail i indboksen.

Sådan giver KMD i disse minutter cirka 110 af sine medarbejdere besked om, at de i dag mister deres arbejde.

KMD har nemlig bedt samtlige medarbejdere om at sidde på deres pladser klokken 8.30.

Og umiddelbart herefter vil de ansatte, der skal fyres, blive indkaldt til møde med deres afdelingsleder. Møderne vil blive afviklet løbende indtil middag.

Du kan læse mere om måden, som KMD fyrer på, her: Stor fyringsrunde rammer KMD-ansatte tirsdag morgen

Det betyder, at medarbejderne i værste fald risikerer at skulle vente i flere timer på at mødes med deres afdelingsleder, selv om de allerede ved, at de har mistet deres arbejde.

"Jeg har aldrig hørt om den måde at gøre det på, og det er jo en forfærdelig situation for alle," siger Susanne Teglkamp, direktør i konsulenthuset Teglkamp & Co.

Omstændighederne taget i betragtning er mail-fyringerne ret praktiske, vurderer hun.

"Alle har det jo dårligt på sådan en dag, men man kan sige, at man på denne måde kun har det dårligt i ret kort tid," siger hun.

Kan afklares hurtigt

KMD udsender alene fyringsmail til de ansatte, der mister deres job.

På den måde bliver de resterende medarbejdere, der på mange måder er vigtigere for KMD end de opsagte, hurtigt forsikret om, at de ikke mister deres job i dag.

Dermed når granatchokket ikke at sprede sig i formiddagens løb.

"Når vi er ude i så mange afskedigelser, kan det jo ikke lade sig gøre at tage dem alle til samtale samtidig. Så handler det om at sikre sig, at smerten bliver så kort som muligt," siger Susanne Teglkamp.

"Det er selvfølgelig en forfærdelig situation, og medarbejderne må sørge for at støtte hinanden og snakke med hinanden," siger hun.

KMD vil ikke udtale sig om fyringsrunden før senere på dagen.

"Af hensyn til medarbejderne og den interne proces bliver det først i morgen eftermiddag, når det hele er afviklet," skrev pressechef Christoffer Hellmann i en mail til Computerworld mandag eftermiddag.

Læs også:

Stor fyringsrunde rammer KMD-ansatte tirsdag morgen

KMD's store slankekur: Derfor fyrer selskabet trods enormt overskud

KMD-direktør: Sådan vil fyringerne ramme

KMD's nye top-duo: Her satser vi på enorm vækst i de kommende år

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse