Podio: Moores Lov gælder også for software-udvikling

Interview: En dansk iværksætter-succes er blevet mangedoblet, siden it-selskabet Podio blev købt af Citrix. Læs her, hvorfor Podio fokuserer så kraftigt på design, når selskabet sælger sin software.

Artikel top billede

Den danske it-iværksættervirksomhed Podio, der for to et halvt år siden blev købt af den amerikanske it-virksomhed Citrix, har fået seriøst vokseværk. 

Citrix fik de tre stiftere plus selskabets direktør og godt 20 medarbejdere med i købet på 310 millioner kroner i foråret 2012.

I dag er Podio så vokset fra fødslen i et københavnsk kælderlokale i 2009 til nu at huse 70 medarbejdere fra 23 nationer. Kælderen er udskiftet med selskabets spritnye domicil på toppen af en ejendom i Skelbækgade med udsigt over hovedstaden.

Samtidig er Podios sociale samarbejdsværktøj efter købet gået fra at have 100.000 virksomheder som kunder til i dag at blive benyttet hos en halv million selskaber med fem medarbejdere eller mere. Det har betydet en syvdobling af omsætningen for Podio på halvandet år.

Men her skal rejsen ikke stoppe, understreger Citrix' danske vicepræsident, Tommy Ahlers, der tidligere bar titlen som Podio-direktør. 

"I forhold til hvor mange virksomheder vi er eksponeret over for som en del af Citrix, er vi stadig lidt ukendte. Det skal vi naturligvis have lavet om på," siger han.

En dansk styrke

Citrix har strategisk valgt København som en af sin byer til udvikling, hvor Podio-folkene i den danske hovedstad i løbet af efteråret skal have 20 kollegaer mere.

Det skyldes, at Citrix' GoToMeeting- og GoToAssist-værktøjer fremover skal udvikles i København, og Tommy Ahlers har en grydeklar opskrift på succeskriterierne for den amerikanske it-virksomheds muligheder med made in Denmark-konceptet.

"Kampen kommer til at stå på user interface, og der har vi en fordel i Danmark med en solid designtradition," siger Tommy Ahlers.

Han nævner, at forholdet mellem udviklere og designere i et software-produkt traditionelt ligger 20:1, men hos Podio er ratioen snarere omkring 6:1, fordi god software fortjener den bedste indpakning.

Moores Lov for software

"Vi forlanger meget mere af software, end vi gjorde for 10 år siden. Samtidigt ser jeg en tendens til, at Moores Lov fra hardware-verdenen breder sig til software," siger Tommy Ahlers.

Han forklarer, at der i dag er der rigtig mange platforme at kode på, der er rigtig mange softwarebiblioteker og open source-komponenter, som udviklere kan benytte sig af. 

"Efterhånden er det kun de helt specifikke elementer til dit eget produkt, som du skal kode, og det betyder altså, at slutbrugerne skal have noget ekstra i form af godt og brugervenligt design. Designeren er ikke længere den sidste, du ansætter til at gøre det hele lidt lækkert. Det er en af de første og en meget vigtig komponent," lyder filosofien.

Og hos Podio mener man, at pengene bliver tjent, når man tør satse på sit kerneprodukt.

"Vi tror på, at specialiseret software giver mere værdi for kunderne, end hvis vi udviklede en software-schweizerkniv, der kan klare alt på én gang. Vi havde en overgang en tendens til at proppe en masse Citrix-teknologier ind i Podio, men det blev hurtigt stoppet igen," erkender Tommy Ahlers.

En stor cloud-chance

Skåret helt ind til benet er konceptet i Podio, der på latin betyder 'platform', et cloudbaseret samarbejds-værktøj. Her kan arbejdsgrupper afvikle projekter med alt fra proces- og projektstyring til simpel app-udvikling, som det nu passer arbejdsgruppen.

Samtidig huser Podio-platformen også sociale elementer, så fælles- og individuel kommunikation er indlejret i produktet, der således forsøger at gøre op med uendelige rækker af e-mails.

Podios software bliver i lighed med Citrix' øvrige produkter hovedsageligt solgt i USA og Europa, hvor teknologimodenheden alt andet lige er størst.

Tommy Ahlers afviser dog på ingen måde, at udviklingslande som Brasilien, Rusland, Indien og Kina kan blive endog rigtig store markeder.

"Vi har set en trend i blandt andet Brasilien til, at man hopper e-mailen over og kommunikerer direkte på sociale medier. Det er jo efterhånden også de færreste nystartede virksomheder, der lige starter en on-premise webserver op. De går i stedet i skyen, og det er jo vores store chance," siger Tommy Ahlers.

Ud over successalget til Citrix i 2012 er han også kendt fra den danske it-virksomhed Zyb, der i 2008 blev solgt til telemastodonten Vodafone for omkring 250 millioner kroner.

Læs også:
Vild uenighed: Er e-mailen dødsdømt eller ej?

Dansk it-mand vil købe op for 7,5 milliarder: Disse it-firmaer er jeg på jagt efter

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car