DR: Brudte løfter fra bredbåndsselskab

Bredbåndsselskabet Kabelnettet.dk leverer langt fra den vare til to boligforeninger i København, som selskabet har lovet. Det hævder Danmarks Radios forbrugerprogram, Kontant. Kabelnettet.dk mener, at fildeling er en del af forklaringen på langsomme forbindelser.

De blev lovet en Porsche på en firesporet motorvej, men fik i stedet en rickshaw på en hullet grussti.

Med de ord præsenterede Danmarks Radios forbrugerprogram, Kontant, tirsdag aften seerne for Glostrup-selskabet Kabelnettet.dk, der leverer bredbånd til boligforeninger.

Baggrunden er, at kunderne i to andelsboligforeninger i København, som har installeret egne netværk, føler sig snydt af Kabelnettet.dk.

Håbløst langsomme

De har hyret Glostrup-selskabet til at levere bredbåndsforbindelser for 49 kroner om måneden, men forbindelserne er enten håbløst langsomme eller fungerer slet ikke, forlød det i programmet tirsdag aften.

Flere tests af forbindelser i programmet viste, at der dårligt nok var hul igennem til internet. Og gentagne klager, som beboerne ifølge eget udsagn har sendt og ringet med til Kabelnettet.dk i de forløbne år, har ikke givet resultat.

- Selvfølgelig har vi da overvejet at skifte udbyder, men når man har betalt for en vare og har en kontrakt, går der lidt princip-rytteri i det. Så vil man også have den vare, man har betalt for, fortalte en af beboerne, Carsten Dyhr-Nielsen, i programmet.

Kontant forsøgte sig også med at måle hastigheden på selve internetforbindelsen i den ene boligforening.

Dermed ville programmet udelukke muligheden for, at andre beboere stjal hele båndbredden med krævende downloads. Målingen viste, at forbindelsen leverede godt 600 kilobit per sekund. Det svarer til en tredjedel af de lovede to megabit per sekund, som vel at mærke var, hvad hver beboer blev stillet i udsigt. I udsendelsen oplyste boligforeningerne, at de var blevet lovet en fælles internetforbindelse på 10 Mbit/s.

Kabelnettet.dk's direktør, Kim Nielsen, beklagede i DR-studiet den oplevelse, som kunderne har af produktet. Han mente, at en del af problemet ligger i den udbredte brug af fildeling, som sluger meget båndbredde og gør det nødvendigt at opgradere internetforbindelsen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S