Apple og Samsung mister grebet om tablet-markedet: Konkurrenterne stormer frem

Apple og Samsung har længe domineret markedet for tablet-pc'er, men nu begynder de fremadstormende konkurrenter for alvor at spille med musklerne.

Artikel top billede

Da Apple i 2010 lancerede den første iPad, nuppede selskabet samtidig stort set hele det tablet-marked, der voksede frem sammen med iPad'en.

Siden kom særligt Samsung med til festen med de Android-tablets, som selskabet siden har haft så stor succes med.

Men nu mærker både Apple og Samsung konsekvenserne af, at rigtig mange hardwareproducenterne i dag har gode - og ikke mindst billige - tablet-pc'er at tilbyde forbrugerne.

I en ny markedsopgørelse skriver ABI Research, at der er heftig konkurrence om tredjepladsen på markedet blandt selskaber som Lenovo, Amazon og ASUS.

At eksempelvis Amazon mener det seriøst med tablet-markedet, så vi for få uger siden, da selskabet lancerede en stribe nye produkter i forskellige prisklasser, og også verdens største pc-producent, Lenovo, har godt gang i samlebåndene med nye tablets.

ABI Research venter, at udfordrerne til Apple og Samsung samlet set vil opnå en årlig vækst på 22,8 procent frem til 2018.

I 2019 ventes det eksempelvis, at Lenovo vil sidde på 7,3 procent af de globale marked for tablet-pc'er.

Allerede nu mærker Apple og Samsung dog i den grad konsekvenserne af den øgede konkurrence, lyder det fra ABI Research.

"I løbet 2013 eksploderede markedet med nye enheder, der påvirkede forbrugerne stærkt. De førende tablet-leverandører kom hurtigt til at dominere markedet, men nu mærker de presset og mister hurtigt kontrollen over markedsandelen," skriver ABI Research.

Apple og Samsung har store problemer

Det er barske realiteter, tablet-kongerne Apple og Samsung må se i øjnene for tiden.

Fra første til andet kvartal i år oplevede Samsung et fald i væksten på hele 35 procent, mens Apple droppede med 19 procent ifølge ABI. 

De to selskabers samlede markedsandel lød i første kvartal 72 procent, men er nu nede på 66 procent, skriver ABI Research.

Alle angriber Apple og Samsung

Også et andet analysefirma, IDC, har for nylig været fremme med opgørelser, der bestemt ikke fremkalder jubel hos hverken Samsung eller Apple.

I IDC's opgørelse var Apple fra andet kvartal 2013 til andet kvartal i år gået tilbage med 9,3 procent i antallet af tablet-forsendelser, mens Samsung havde en beskeden vækst på 1,6 procent.

En virksomhed om Lenovo havde i samme periode en vækst på 64,7 procent ifølge IDC.

Apples globale markedsandel i andet kvartal i år lød på 26,9 procent, mens Samsung landede på 17,2 procent, lyder det fra IDC. 

Lenovo ligger på 4,9 procent, efterfulgt af Asus med 4,6 procent af markedet - og så er der en stor gruppe af "andre" leverandører, der samlet står for 44,4 procent af det globale tablet-marked.

Læs også:

Amazon masse-lancerer nye tablets og e-readere

Tablet-markedet udvikler sig helt forkert for Apple:iPad-nedtur forude

Sværm af ultrabillige tablets på vej: Køb en tablet for et par hundrede kroner

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S