Danske musikere åbner egen onlinebutik

Kunstner-foreningen DKUA lancerer en digital musikbutik på Musik.dk, som kunstnerne selv ejer. Onlinebutikken skal være et alternativ og supplement til Phonofile, som endnu ikke er gået i luften, og den skal sikre, at forbrugerne kan købe musikken uden fordyrende mellemled.

Støjrockerne i The Raveonettes og popmusikerne i Dodo & The Dodos gør fælles sag i et nyt digitalt musik-initiativ på webadressen Musik.dk.

De får nu sammen med andre danske musikere mulighed for at sætte deres musik til salg på en platform, som de selv ejer og dermed selv får indflydelse på.

Bag onlinemusikbutikken, som åbner 5. april, står De Kreative Uafhængiges Andelsselskab (DKUA), som blev stiftet sidste sommer og indtil videre tæller cirka 100 personer, blandt andre Gasolins Wili Jønsson, Lars H.U.G. og Dodo Gad fra Dodo and The Dodos.

Her vil alle indtægter, ud over omkostningerne ved at drive tjenesten, gå lige i lommen på musikerne - eller filmskaberne eller forfatterne. For ifølge en af ophavsmændene, Henrik Leschly, er alt indhold, der kan distribueres digitalt, velkommen.

Drejer sig om at eje vejen

Henrik Leschly fastslår, at det vigtigste formål med tjenesten er at give kunstnerne selv ejerskab over distributionskanalen.

- Der er ingen, der kan blive rige af Musik.dk, for som andelsselskab må vi slet ikke tjene penge. Det drejer sig om at eje en del af informationsmotorvejen. De andre modeller svarer jo lidt til, at flyttefirmaet 3 X 34 ejer Bagsværd-afkørslen og bestemmer, hvad det skal koste at køre af, siger Henrik Leschly.

De eksisterende tjenester tager op mod 30 procent af salgsindtægterne fra musiksalg, og dertil har musikerne ingen garanti for, at prisen for at deltage på platformen ikke stiger efter teknologi-ejernes forgodtbefindende, mener Henrik Leschly.

Vil bevare uafhængigheden

En af leverandørerne til den nye tjeneste er pladeselskabet Crunchy Frog, som blandt andet har populære rockbands som The Raveonettes og Junior Senior i stald.


Duoen The Raveonettes er et af tidens store danske musiknavne. Sharin Foo og Sune Wagner får nu via deres pladeselskab Crunchy Frog mulighed for selv at sætte prisen på deres musik, hvis den lægges til digital download på Musik.dk
(foto: Crunchy Frog / Søren Solkær Starbird).

- Som uafhængigt pladeselskab mener vi, at vi har brug for en uafhængig leverandør. Det er også attraktivt, at kunstnerne selv får nogle input i forhold til, hvordan tjenesten skal køre, siger Søren Ferdinandsen fra Crunchy Frog.

Hverken Henrik Leschly eller Søren Ferdinandsen ser noget modsætningsforhold til Phonofile, som slår på at skulle være samlingspunkt for hele den danske musikbranche.

Phonofile, som blandt andet har Kulturministeriet som initiativtager og en række repræsentanter for rettighedshavere i galleriet, er uundgåelig for alle offentliggjorte kunstnere. Den skal nemlig indsamle al dansk musik for Det Kongelige Bibliotek.

Derudover kan musikerne vælge at bruge tjenesten som distributionskanal, som igen vil blive tilbudt til et forhandler-led, eksempelvis en radio-tv-kæde.

- Vi skal da være med begge steder, og samtidig synes vi ikke, at det gør noget, at der bliver lagt lidt pres på Phonofile, siger Søren Ferdinandsen.

Der er plads til flere spillere

Phonofile-direktør Jesper Bang-Olsen hilser også Musik.dk-butikken velkommen.

- Vi synes det er helt fint med forskellige koncepter, siger Jesper Bang-Olsen.

Computerworld Online skrev onsdag, at Phonofile vil være klar til lancering umiddelbart efter påske, men direktøren selv vil ikke hænges op på en dato.

Endnu er alle rettighedsspørgsmålene til databasen, som skal indeholde op mod 200.000 musiknumre, stadig ikke afklaret, forklarer han.

Får attraktiv URL uden beregning

Musik.dk var indtil januar 2003 del af en musik-satsning fra TDC, men teleselskabet trak sig, og nu får siden nyt musikindhold.

Det er Morten Steinicke, tidligere redaktør på musikbladet Zoo.dk TDC's tidligere samarbejdspartner, der har stillet den attraktive web-adresse til rådighed for DKUA.

Siden bruddet med TDC har Musik.dk haft en del journalistisk musik-indhold, men Morten Steinicke har samtidig ledt efter en ny samarbejdspartner til digital musikdistribution.

- Der var selvfølgelig mange der var interesserede, men jeg var meget kritisk, siger han.

Han tjener ikke selv penge på musikbutikken, men håber i stedet, at generøsiteten vil betale sig af i form af goodwill over for hans virksomhed Inlead Media, som leverer webløsninger til musikbranchen. Samtidig vil der fortsat være journalistisk musikindhold på portalen.

Relevant link

De Kreative Uafhængiges Andelsselskabs medlemsliste

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S