Artikel top billede

Besked til it-afdelingerne: I kan snart blive splittet op i to hold

Nye krav til den digitale innovation i virksomheden kan betyde, at it-organisationen skal kunne mestre to forskellige kerneopgaver og måske deles op i to afdelinger.

Den markante digitale konkurrence, der finder sted i de fleste industrier i disse år, kan nødvendiggøre en ny form for organisations-arkitektur, der både kan understøtte nye digitale processer og de traditionelle.

Sådan lyder budskabet i en ny analyse fra rådgivningsfirmaet McKinsey.

McKinsey nævner et konkret eksempel med en forhandler, der ville lancere en ny satsning på e-handel, men fordi it-budgettet var fastsat som en fast procentdel af virksomhedens omsætning, krævede det længere tids arbejde med de nødvendige godkendelser.

Derfor missede virksomheden målet om at levere løsningen indenfor to måneder.

Og eksemplet er langt fra enestående:

"Digitale konkurrenter gør nu indhug i en række industrier og skaber et behov for hurtige reaktioner," skriver McKinsey.

"Men de teknologi-processer, der driver mange store virksomheder, er også missionskritiske. Der er ikke plads til kompromisser i forhold til ydelsen fra de nuværende teknologi-baserede (og ofte transaktions-orienterede) drifts-processer, heller ikke når virksomhederne forsøger at øge den digitale innovation."

Ny model: Sådan kan I begynde at arbejde
Derfor mener rådgivningsfirmaet, at man som virksomhed skal forsøge at etablere en ny struktur, der gør det muligt at favne både den klassiske drift og innovations-satsningerne, hvor beslutningsprocessen skal være så agil som muligt.

"Mange virksomheder er nødt til at skabe en arkitektur i to hastigheder - en højhastigheds til funktioner, der adresserer en udvikling i kundeoplevelser og skal kunne ændres hurtigt, og en transaktions-hastighed til de vedblivende funktioner, hvor hastigheden, hvormed der justeres, kan forblive mere afmålt."

"Selvom dette lyder simpelt, er det alt andet end det. At sikre denne adskillelse betyder typisk en konfrontation med et framework til it-praksis og organisatoriske processer, der er udviklet over tid og er kernen i den teknologi, der holder virksomheder kørende."

McKinsey peger på, at man derfor både skal i gang med at ændre mindsettet og kigge på de digitale prioriteringer og forretningsmodeller.

"Når it-organisationen bliver bedt om at levere nye digitale digitale funktioner i en hurtigere udrulningscyklus, kræver et nyt niveau af agilitet og koordination, der kan kræve substantielle, organisatoriske ændringer."

Man skal adskille opgaverne

En lignende model blev for nylig ridset op af Peter Søndergaard, der er global head of research og senior vice president hos Gartner.

Peter Søndergaard foreslår en form for tostrenget it-model, der gør det muligt både at kunne levere de innovative it-løsninger, samtidig med at det forretningskritiske ansvar ikke svigtes.

"Dette er den fundamentale udfordring for it-chefer, men det er også løsningen."

"Første mode er alt det traditionelle, især sikkerhed og nøjagtighed - det en traditionel it-organisation er bedst til."

"Det andet er ikke sekventielt og har vægt på agilitet og hastighed som en digital iværksætter-virksomhed," forklarede han i et indlæg.

Peter Søndergaards vision for en it-organisation, der mestrer dette, lyder:

"Én organisation, der opererer i to hastigheder, men koordinerer, kommunikerer, udnytter videndeling og fokuserer på et fælles, ikke et konkurrerende, mål: forbedret performance."

Danske virksomheder er godt i gang

En lang række danske virksomheder har naturligvis allerede taget hul på arbejdet med at udvikle fremtidens it-organisation. 

Computerworld skriver løbende om nogle af de danske it-organisationer, der er langt fremme med den mere innovative og fremadskuende måde at arbejde med it på.

Blandt andet besøgte vi for nylig Saxo Banks CIO, der er tidligere vinder af titlen Årets CIO i Danmark. Vi har også skrevet om Cowi, hvor CIO Claus Hagen Nielsen vandt den samme pris her i 2014.

Læs også:

It-afdelingen tvunget ud på sidelinjen - sådan erobrer I magten tilbage




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere