Vi nægter at droppe emailen: Slår alle andre værktøjer på jobbet

Emailen er vores foretrukne arbejdsredskab - og den er langt vigtigere end både internettet og telefonen.

Det er meget muligt, at man efterhånden kan svømme i antallet af chat-apps og sociale tjenester, der af nogle ses som de moderne alternativer til emailen.

Ikke desto mindre er emailen still going strong, selvom den efterhånden har flere årtier på bagen.

Faktisk ser det ud til, at de senere års mange rygter om emailens forestående død har været stærkt overdrevne.

Det er i hvert fald budskabet fra Pew Research Center, der har offentliggjort ny undersøgelse, hvor 1.066 amerikanere fortæller om deres internet- og kommunikationsvaner.

De respondenter, der befinder sig på arbejdsmarkedet, er blandt andet blevet bedt om at svare på deres foretrukne kommunikations-redskaber.

Så vigtig er emailen
Pew Research Center skriver, at 61 procent siger, at emailen er "meget vigtig" for deres arbejde.

Til sammenligning er det 54 procent, der siger det samme om internettet, og kun 24 procent siger, at smartphonen er meget vigtig for arbejdet.

Kun fire procent siger, at sociale netværks-sider som Twitter, Facebook eller LinkedIn er "meget vigtige" for deres arbejde, lyder det også i analysen (PDF).

"Email og internet er vigtigere i nogle sektorer end andre. Det er tre gange så sandsynligt, at dem, der er i kontor-stillinger, vil sige, at emailen er meget vigtig for deres job, end det er hos dem, der ikke er i kontor-baseret bekæftigelse (78 procent versus 25 procent)."

Emailens høje værdi er der på trods af trusler som spam og phishing og konkurrenter som sociale medier og sms, lyder det i analysen.

Derfor kritiseres emailen
Kritikken af den massive brug af emails i virksomhederne går ofte på, at det fører til information overload og skaber en masse forvirring og tidsspilde, når vedhæftede filer og CC-mails konstant sendes rundt i organisationen.

Konsekvensen er blandt andet, at vi - ifølge en McKinsey-rapport - i gennemsnit bruger 28 procent af arbejdstiden på emails.

Den samme kritik hører man ofte af de mange fristende tilbud på internettet og mobiltelefonerne, der ofte lige skal tjekkes i arbejdstiden.

I undersøgelsen fra Pew Reseach Center er amerikanerne dog også blevet spurgt til, hvilken indflydelse internettet, emailen og smartphonen har på deres arbejde.

Vi bliver mere produktive - mener vi selv
Her er det 47 procent af de respondenter, der arbejder på et kontor, der mener, at de digitale væktøjer har øget den tid, de bruger på arbejde.

51 peger på, at det giver mere fleksibilitet i forhold, hvornår man arbejder, og 59 procent mener, at de nye redskaber har øget antallet af mennnesker uden for virksomheden, som man kommunikerer med.

Denne del af undersøgelsen går dog ikke specifikt på emailen, så det er svært at konkludere meget andet, end at det generelt - ifølge medarbejderne - går den rigtige vej.

Eksempelvis siger 46 procent, at internettet generelt har gjort dem mere produktive, mens kun syv procent mener, at internettet har gjort dem mindre produktive.

Samtidig er det interessant, at emailen grundlæggende ikke ser ud til at slippe sit greb i de ansatte i virksomhederne:

"... emailen fortsætter med at være den hovedpulsåre, som medarbejderne mener er vigtig for deres arbejde. Siden den slog igennem for en generation siden, har emailen ikke sluppet sit greb på den amerikanske arbejdsplads."

Her er de nye mail-løsninger
Selvom der her er tale om enh amerikanske undersøgelse, er der næppe grund til at tro, at situationen skulle være markant anderledes her i Danmark, hvor emailen også fortsat er et helt centralt kommunikationsredskab på de fleste arbejdspladser.

De store producenter af email-løsninger har da bestemt heller ikke tænkt sig at sende "@" i graven lige med det samme.

I stedet forsøger selsklaber som Microsoft, IBM og Google at udvikle nye email-løsninger, der mindsker ulemperne ved email.

Selskaberne forsøger i øjeblikket at genopfinde emailen, ikke aflive den. Du kan få et indblik i Microsofts, IBM's og Googles nye email-løsninger her.



Læs også:

Her er fremtidens email-løsninger fra Microsoft, IBM og Google

Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det

Virksomhed ville droppe emailen: Her er resultatet





Premium
Frank Rasmussen stopper som direktør for trafik-appen Hopper efter flere år med massive underskud
Telmore-stifteren Frank Rasmussen stopper som direktør for iværksætter-eventyret Hopper, som han grundlagde sammen med Atea-rigmanden Ib Kunøe.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.