Danske teleselskaber klar med nye slagtilbud: Hård kamp om erhvervskunderne

Nye slagtilbud fra teleoperatørerne henvender sig direkte til erhvervskunderne. Det er mere af nød end af lyst, at teleselskaberne gør det - men kunderne har god grund til at glæde sig uanset hvad.

ComputerViews: Indtil for få år siden var roaming et ord, der klingede herligt af indtjening hos teleoperatørerne.

Det var en glimrende forretning, når telekunderne rejste udenlands og brugte deres mobiltelefoner i bedste Anker Boye-stil.

Det gælder langt hen ad vejen stadig, når kunderne rejser uden for EU's grænser, hvor roaming-taksterne er præget af en pæn portion griskhed med takster, der kan sende mobilregningerne helt derop, hvor de havner på forsiden af Ekstra Bladet.

Helt anderledes ser det dog ud, hvis man som dansk tele-kunde holder sig indenfor EU's grænser.

Særligt i forhold til erhvervskunderne har teleselskaberne i det seneste halve års tid kastet sig ind i en decideret pris-krig, der efterhånden har bombet tidligere tiders lukrative roaming-indtjening i sænk (naturligvis godt hjulpet på vej af EU's roaming-lofter).

Erhvervskunderne er ganske eftertragtede hos operatørerne, der derfor er mere end villige til at forsøge at kapre nye kunder - også selvom man måske frivilligt giver afkast på traditionelle indtjeningsmuligheder.

Telenor klar med ny pakke
Så sent som i denne uge lancerede Telenor et nyt tilbud til erhvervskunderne, så man nu kan få fri tale i hele EU samt 500 MB mobildata i EU for 349 kroner om måneden.

Samtidig har Telenor allerede i nogen tid tilbudt to års abonnement til Microsofts Office 365 til erhvervskunderne - og det er inkluderet i den almindelige abonnementspris på eksempelvis 349 kroner.

Det er objektivt set ganske meget, man får for de 349 kroner. Det svarer til prisen på fem store fesne fadøl i Nyhavn i København.

Og det er langt fra kun Telenor, der forsøger at kapre erhvervskunder med nye tilbud.

Her er selskabernes tilbud 
For et halvt år siden smed TDC lidt af en pris-bombe på erhvervsmarkedet, da selskabet indførte indførte fri tale, sms og mms i Danmark og i hele Europa.

Det betød, at man som virksomhed for eksempelvis 249 kroner per bruger kan få fri tale ved kald og sms til alle danske numre, uanset hvilket EU-land modtager eller afsender opholder sig i.

"Nu går vi forrest med det her og kommer med et klart budskab til markedet - og det håber vi, at vi får nogle kunder på," forklarede koncerndirektør Jens Munch-Hansen, TDC Erhverv, til Computerworld.

Aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank beskrev situationen således:

"TDC kæmper med at fastholde kunder. Konkurrencen, som har været benhård i privatmarkedet, er desværre for TDC smittet af på erhvervsmarkedet - og ikke mindst hos små og mellemstore virksomheder ... De er tvunget til at gøre et eller andet for at stoppe tabet af erhvervskunder."

Der gik da også kun ganske kort tid, før Telia fulgte op med et direkte modsvar til TDC's tilbud.

Dermed kan man hos Telia for eksempelvis 299 kroner om måneden give en medarbejder fri fri telefoni både til og fra udlandet til både danske og udenlandske numre.

Samtidig har også teleselskabet 3 i nogen tid haft lignende tilbud til erhvervskunderne på hylderne, så de uden ekstra betaling kan bruge smartphonen i en lang række lande i Europa.

En gave til it-chefen: Nye kontrakter skal i hus
Som vi skrev for nylig i en større analyse af udviklingen i telebranchen, er teleselskaberne i øjeblikket i fuld gang med at ruste sig til fremtidens marked, hvor gamle indtjeningskilder - eksempelvis roaming-taksterne - skal erstattes med nye.

Ifølge Erhvervsstyrelsen er den danske telebranches samlede omsætning under et voldsomt pres.

Tager man branchens samlede omsætning fra fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, internet, kabel-tv, udlejning af infrastruktur og de øvrige aktiviteter, så var den i 2011 på 39,5 milliarder kroner.

I 2013 var omsætningen faldet til 34,8 milliarder kroner, og alene fra 2012 til 2013 var der tale om et fald i den samlede omsætning på 6,7 procent.

Med andre ord er der brug for nye tiltag, der kan bringe væksten tilbage.

Men samtidig ved selskaberne også godt, at regel nummer et i telebranchen er, at man skal have en tilstrækkelig stor kundebase for at kunne være en sund forretning.

Det gælder i høj grad også i forhold til erhvervskunderne.

Mange it-chefer er i fuld gang med at gennemgå budget-udgifterne med tættekam, og her er kontrakterne med teleselskaberne et væsentligt element.

Med de nye tiltag fra de danske teleselskaber har mulighederne for at forhandle en god aftale på plads sjældent været bedre.



Læs også:

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande

Telia svarer igen på TDC's prisbombe

Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret





Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan vinder du større anerkendelse for din sikkerhedsindsats
De fleste IT-sikkerhedsansvarlige oplever undertiden, at topledelsen ikke helt forstår og anerkender de kritiske cybersikkerhedsorienterede udfordringer, virksomheden skal håndtere. Ja, man fornemmer måske endda, at situationens alvor slet ikke trænger igennem på direktionsgangen.