Odense Kommune: Derfor har Anker Boye igen kunnet oparbejde kæmpe mobil-regning

Interview: Hvordan kan det ske, at Odense-borgmester Anker Boye kan fortsætte med sit enorme mobil-forbrug, efter han én gang har fået en regning på flere hundredetusinder kroner. Her får du svaret.

Artikel top billede

Borgmester i Odense Kommune Anker Boye (S) kom i søgelyset i foråret.

Det skete efter, at han under en ferie i Tyrkiet på blot en enkelt uge havde forbrugt telefoni for 245.000 kroner.

Og nu er der så dukket en ny telefonregning op på et kæmpe beløb.

På fem måneder har borgmesteren forbrugt for godt 41.000 kroner.

Vi har spurgt den ansvarlige i kommunen om, hvordan det kan ske, og hvordan det skal stoppe.

Chef for strategi og kommunikation i Odense Kommune, Michael Bruhn Frederiksen, hvordan kan det ske, at en ansat i Odense Kommune får en kæmperegning to gange?

"Det, der er sket, og som vi beklager i redegørelsen fra maj 2014 er, at der ikke har været en tilstrækkelig tæt monitorering af regninger fra administrationens side. Vi har ikke været opmærksomme på, at disse regninger er tikket ind."

"Der er tale om udvalgte rejser med meget dyre megabyte-priser. Det har vi ikke haft en tilstrækkelig opmærksomhed omkring, men det har vi skærpet. Det betyder, at vi overvåger disse regninger meget tæt. Den enkelte ansatte får nu en besked, hvis der er væsentlige udsving på telefonien."

Manglede overblik

Hvorfor er der ikke blev sat en stopper for forbruget efter den første regning?

"Det er jo en stor butik, og vi har tusindvis af sider med telefonregninger. Regningerne er blevet betalt, og alt har på den vis været i orden. Men det er klart, at de folk, der har været en del af dette, burde have fået en tilkendegivelse om, at der er noget galt."

Har kommunen oplevet andre telefonregninger af denne størrelse?

"Ikke mig bekendt. Forløbet har været, at der kom en stor regning i oktober 2011. Herefter bliver vi opmærksom på andre regninger, og vi må erkende, at vi ikke helt havde hånd i hanke med situationen. Derfor har vi udarbejdet en redegørelse med anbefalinger og samtidig bygget en række monitorerings-funktioner, så det kun er mig, der kan godkende, hvis beløbsgrænser bliver overskredet."

Teknisk lås

Så kommunen har indført en teknisk spærring?

"Ja, der er et loft på. Brugeren får en sms hver gang, der er brugt for 350 kroner. Desuden er der et beløbsloft på, der kun kan åbnes af mig."

Så du kan garantere for, at det ikke sker igen?

"Jeg kan garantere, at der kommer en ordentlig feedback. Der er stadig fri telefon, sådan er reglerne. Når vi gør det på denne måde, er det for at sikre os et par ekstra øjne på forbruget, hvis der er noget, som stikker ud fra det normale. Det kan godt være relevant med store mængder telefoni, men det skal ikke ske på en måde, så folk bliver overraskede."

Så der kommer et ekstra sæt øjne på forbruget?

Ja. Vi ønsker ikke at folk kommer i lignende situationer i fremtiden. Det vil vi forhindre ved at oplyse brugeren om forbruget."

Kan du forstå, at man kan oparbejde en så voldsom telefonregning?

"Det har jeg ingen kommentar til."

Hvad er jeres politik i forbindelse med anvendelse af mobiltelefoni i Odense Kommune?

"Udgangspunktet er, at der er fri telefon for rådmænd og borgmestre. Byrådsmedlemmer har en grænse på 10.000 kroner."

Læs også:

Ny kæmpe mobil-regning til Odense-borgmester: 41.000 kroner.

Hovsa: Fynsk borgmester fik mobilregning på 245.000 kroner

Roaming-skandale griber om sig: Borgmester sagde i sms'er "ja" til kæmperegning

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    NOVAX A/S

    Developer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

    Jakob Dirksen

    GlobalConnect

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job