Google ændrer i søge-algoritmen: Får alvorlige konsekvenser for web-sites

Om halvanden måned skruer Google gevaldigt på sine søgealgoritmer, når du søger fra din mobiltelefon eller tablet. Søgeresultaterne bliver fremover prioriteret efter mobilvenlighed, hvilket kan sende dit site til bunds i søgeresultaterne.

Artikel top billede

21. april ændrer Googles søgemaskine resultaterne væsentligt, når du søger fra en mobil-telefon.

Selskabet har meldt ud, at mobilvenlighed om halvanden måneds tid blive et vægtigt parameter for at komme helt frem på den eller de første sider med søgeresultater på verdens mest populære søgemaskine.

Udover dine egne søgninger efter sommerferier og bageopskrifter får prioritering alt efter mobilvenligheden på diverse sites om ferier og opskrifter, får ændringen også stor betydning for de webmasters, der arbejder med søgemaskineoptimering.

"Ændringen vil påvirke for mobilsøgninger på alverdens sprog, og den vil få betydelig indvirkning for vores søgeresultater. Samtidig vil brugerne finde det lettere at få relevante søgeresultater i høj kvalitet, der er optimeret til deres enheder," skriver Google på sin blog.

Herefter henviser Google i sit blogindlæg til selskabets guide i mobiloptimering af websites.

Favoriserer apps

Udover mobilvenligheden vægtes højere fra slutningen af april, har Google allerede pillet ved sine søgealgoritmer, så det nu er blevet nemmere at finde apps for brugere, der er logget ind i søgegigantens univers.

"Vi kan dermed vise indhold fra indekserede apps på mere fremtrædende placering i søgeresultaterne," skriver søgeselskabet.

At Google mener det seriøst med fremvisningen af apps, vidner selskabets køb af et webdomæne for 166 millioner kroner om.

For at finde ud af, hvordan du implementerer indekseringen til din app, linker Google til sin guide i netop app-indeksering.

"Mens flere mennesker bruger mobilenheder til at gå på nettet med, er vi nødt til at ændre vores algoritmer til dette brugsmønster," forklarer Google med Android-miljøet under sine vinger de to ændringer med.

Skruer på algoritmerne 
Det er dog langtfra første gang, at Google vælger at skrue på sine søgealgoritmer for at tilgodese visse behov.

I sommer blev almindelige HTTP-sites forfordelt over for de mere sikre HTTPS-sites hvor S'er står for 'secure' (sikker).

Andre gange sker tuningen af søgealgoritmerne mere i det skjulte.

For at ændre i søgeresultaterne har Googles teknikere efter sigende mere end 100 håndtag at skrue på for at fremhæve det ene eller andet søgeparameter.

Læs også:
Google følger i Apples fodspor: Nu får Flash dødsstødet


Google tager billed-genkendelse til et nyt niveau

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S