Google følger i Apples fodspor: Nu får Flash dødsstødet

Flash-teknologien har for nyligt fået endnu et spark mod graven, efter Google er gået i gang med at konvertere Flash-filer til HTML5. Den konvertering betyder formentlig flere reklamer på din smartphone.

Artikel top billede

Der var nok et øjenbryn eller to, der blev hævet, da Apples tidligere direktør og stifter Steve Jobs tilbage i 2010 droppede Flash til æbleselskabets iPhone og iPads.

Godt et år efter fulgte Microsoft trop, og for nyligt droppede Googles videosite Youtube også Flash.

Nu sparker Googles reklameafdeling så Flash-teknologien et spadestik tættere på graven, efter søgegiganten for nyligt har meldt ud, at kundernes Flash-reklamer hos Google bliver konverteret til HTML5.

Det skriver Daily Tech, som samtidig anslår, at den beslutning formentlig vil få reklamerne til at poppe op på mobil-browsere, hvor Flash-kompatibiliteten længe har været udeladt.

Tjek din Flash-reklame

Google skriver på sit Adword-site, at det ikke er alle Flash-filer, der kan konverteres til HTML5.

Derfor råder selskabet alle sine annoncører til at kontrollere, om deres reklamer er en af de mange, som bliver konverteret til HTML5 eller ej.

"For at se, om din Flash-reklame vil blive konverteret, kan du oploade den til Swiffy-værktøjet. Hvis dette værktøj er i stand til at konvertere din reklame, vil reklamen automatisk blive konverteret, når den er oploadet til AdWords," lyder budskabet fra Google, der også står bag Swiffy.

Adobe stopper selv Flash

At Flash er en hensygnende teknologi, vidner strategien fra Adobe om, efter selskabet tilbage i 2011 stoppede udviklingen af Flash til mobile enheder.

Senere kom Lee Brimelow - også kendt som Adobes 'Flash-guy' - med advarsler om, at udviklere kun bør benytte Flash til helt specifikke opgaver.

Udover Youtubes skift fra Flash til HTML5 og selskabets konverteringen af Flash-filer i reklamedelen, har it-giganten for længst lukket for download-muligheden af Flash i selskabets Android-app-butik.

Oveni it-selskabernes fravælgelse af Flah, slås teknologien også med et hav af sikkerhedsproblemer.

De seneste uger er ingen undtagelser, hvor der er blevet fundet flere seriøse huller.

Læs også:
Flere kritiske 0-dagssårbarheder fundet i Flash - her finder du sikkerhedslapperne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil