Google følger i Apples fodspor: Nu får Flash dødsstødet

Flash-teknologien har for nyligt fået endnu et spark mod graven, efter Google er gået i gang med at konvertere Flash-filer til HTML5. Den konvertering betyder formentlig flere reklamer på din smartphone.

Artikel top billede

Der var nok et øjenbryn eller to, der blev hævet, da Apples tidligere direktør og stifter Steve Jobs tilbage i 2010 droppede Flash til æbleselskabets iPhone og iPads.

Godt et år efter fulgte Microsoft trop, og for nyligt droppede Googles videosite Youtube også Flash.

Nu sparker Googles reklameafdeling så Flash-teknologien et spadestik tættere på graven, efter søgegiganten for nyligt har meldt ud, at kundernes Flash-reklamer hos Google bliver konverteret til HTML5.

Det skriver Daily Tech, som samtidig anslår, at den beslutning formentlig vil få reklamerne til at poppe op på mobil-browsere, hvor Flash-kompatibiliteten længe har været udeladt.

Tjek din Flash-reklame

Google skriver på sit Adword-site, at det ikke er alle Flash-filer, der kan konverteres til HTML5.

Derfor råder selskabet alle sine annoncører til at kontrollere, om deres reklamer er en af de mange, som bliver konverteret til HTML5 eller ej.

"For at se, om din Flash-reklame vil blive konverteret, kan du oploade den til Swiffy-værktøjet. Hvis dette værktøj er i stand til at konvertere din reklame, vil reklamen automatisk blive konverteret, når den er oploadet til AdWords," lyder budskabet fra Google, der også står bag Swiffy.

Adobe stopper selv Flash

At Flash er en hensygnende teknologi, vidner strategien fra Adobe om, efter selskabet tilbage i 2011 stoppede udviklingen af Flash til mobile enheder.

Senere kom Lee Brimelow - også kendt som Adobes 'Flash-guy' - med advarsler om, at udviklere kun bør benytte Flash til helt specifikke opgaver.

Udover Youtubes skift fra Flash til HTML5 og selskabets konverteringen af Flash-filer i reklamedelen, har it-giganten for længst lukket for download-muligheden af Flash i selskabets Android-app-butik.

Oveni it-selskabernes fravælgelse af Flah, slås teknologien også med et hav af sikkerhedsproblemer.

De seneste uger er ingen undtagelser, hvor der er blevet fundet flere seriøse huller.

Læs også:
Flere kritiske 0-dagssårbarheder fundet i Flash - her finder du sikkerhedslapperne

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job