Artikel top billede

På President Institute-konferencen mødtes Googles europæiske topchef Matt Brittin kort med den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager backstage. De to kommer formentlig til at tale en del sammen i fremtiden.

Google: Derfor har vi slet ingen ambitioner om at være store og magtfulde

Ifølge søgegiganten Google har selskabet ingen intentioner om at misbruge sin magt på at skovle penge ind og bryde EU-regler. Vi vil bare hjælpe folk, lyder det fra Google-topdirektør.

Google er historien om nørderne i garagen, der udviklede en søgemaskine, som få år efter fik millioner og atter millioner af internetbrugere til at 'Google' deres oplysninger.

Siden er selskabet forgrenet i mange retninger med kontorpakker, robotteknologi, balloninternet og mobilsystemet Android, som en milliard mennesker har helt inde på livet.  

For bare at nævne en brøkdel af Googles aktiviteter, der bidrager til en årlig omsætning på 460 milliarder kroner.

Med den voksende indflydelse er der igennem årene også kommet øget fokus på virksomhedens behandling af brugernes data og selskabets egen position som den suverænt største søgemaskine i verden.

Kan koste milliarder

EU har eksempelvis i snart fire år forsøgt at indgå forlig med Google om, hvorvidt selskabet fremhæver sine egne produkter i søgningerne på bekostning af konkurrenternes ditto.

Hvis klagerne får medhold, kan Google risikere at skulle betale en bøde på 10 procent af sin globale omsætning.

Læs også: Hvad så, Margrethe Vestager - skal Google betale EU-bøde på 35 milliarder kroner?

Men sådan behøvede det slet ikke at være.

Det forklarer søgeselskabets europæiske direktør, Matt Brittin, på President Institute-netværkskonferencen President Summit foran komkring 1.500 deltagere i Bella Center i København.

"Vi vil gerne give vores brugere svar på deres søgninger, og vi rangerer derfor ikke specifikke sider fra specifikke virksomheder øverst i resultaterne. Vi vil gerne være konstruktive og gøre alt for at hjælpe EU-undersøgelserne på vej, så vi selv kan komme videre med at innovere," siger han.

"Vi er kun populære, fordi vi hjælper folk. Derfor har vi heller ingen ambitioner om at være store eller de største. Vores ambition er at udvikle nye, smarte løsninger, der hjælper folk," fortsætter Matt Brittin, der udover Google-karrieren også engang har kæmpet sig til en VM-bronzemedalje i roning.

Bedst mulige garanti

Direkte adspurgt af President Institute-konferencens moderator, Lillian Gjerulf Kretz, om, hvorvidt vi kan stole på Google og selskabets opbevaring af data, svarer Matt Brittin:

"Du kan ikke have privacy uden sikkerhed, og vi har efter Snowden-afsløringerne intensiveret kryptering af vores services. Vi skal hele tiden arbejde hårdt på at sikre den bedst mulige garanti for brugernes data."

Han uddyber, at denne 'bedst mulige garanti' kun kan stilles, hvis Google sikrer et frit forbruger-valg ved, at brugerne kan kontrollere deres egne data, samt at der er gennemsigtighed med, hvordan Google-brugernes data bliver anvendt.

Dette har Google blandt andet beskrevet i sine online-betingelser omkring privatlivs-politik

"Det er forkert at sige, at vi misbruger en form for dominans, da vi jo hjælper vores brugere med at finde de mest populære ting på nettet. Vi er på et marked med stor konkurrence, og du kan godt finde informationerne andre steder (end hos Google, red.)," forklarer Matt Brittin.

Læs også:

Hvad så, Margrethe Vestager - skal Google betale EU-bøde på 35 milliarder kroner?

EU vil tvangs-opsplitte Google eller tvinge selskabet åbent for rivalerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere