EU vil tvangs-opsplitte Google eller tvinge selskabet åbent for rivalerne

Skal Google tvangs-opsplittes? Eller tvinges til at fremvise konkurrenters produkter? EU arbejder med flere planer til at knægte selskabet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

EU arbejder med flere forskellige planer, der alle sigter mod at knægte Google og selskabets massive dominans på søgemaskine-markedet.

Her tjener Google ikke mindst sine penge på at sælge betalte søgeresultater til annoncører.

EU overvejer at tvangs-opsplitte Googles forretning i to dele, så søgemaskinen kommer til at fungere uafhængigt af Googles kommercielle forretning - altså salget af annoncer.

Google er med en markedsandel på mere end 90 procent den ubetinget største søgemaskine i Europa, og EU har længe haft kig på selskabet, som EU mener misbruger sin dominans til at holde rivaler ude fra markedet.

Den går ikke i EU, hvilket tidligere kæmpe-sager mod ikke mindst Microsoft tidligere har vist.

Afstemning på vej

EU-Parlamentet har indtil videre fået udarbejdet en såkaldt resolution, der - blandt en del andre teknologi-orienterede emner - opfordrer EU-Kommissionen til at sigte efter en opsplitning af Googles europæiske forretning.

Parlamentet skal onsdag debattere resolutions-udkastet, som skal til afstemning torsdag. Parlamentet har ikke mandat til at gennemtvinge en tvangs-opsplitning af det amerikanske selskab.

I resolutionen opfordres EU-Kommissionen til at 'overveje forslag om at frigøre søgemaskiner fra andre kommercielle tjenester som en langvarig løsning."

Google har været i EU's søgelys siden 2010, hvor en række af Googles rivaler klagede til EU over Googles dominans på markedet.

Det er langt fra usædvanligt at forsøge at få EU til at knægte store spillere, hvilket du kan læse mere om her: EU's milliard-bøder varsler nye tider for it-branchen

Google-konkurrenterne har klaget over, at Google favoriserer sine egne tjenester i søge-resultaterne, mens konkurrenterne bliver mere eller mindre skjult for Google-brugerne.

I udkastet til resolutionen foreslåes der også alternative modeller til at begrænse Googles dominas på markedet.

Rotationsordning

Blandt andet foreslåes der er en slags rotations-ordning, hvor kommercielle løsninger fra forskellige leverandører skal fremvises på skift i Googles søgemaskine.

Denne løsning vil i givet fald minde om den løsning, som EU påtvang Microsoft i den store browser-sag i CCC, hvor selskabet var under beskydning for at bundle Windows med sin egen browser, Internet Explorer.

Her blev Microsoft tvunget til at indføre en slags boks, så Windows-brugerne blev præsenteret for en række alternative browser-muligheder.

Det kan du læse mere om her: Her er Windows-brugernes frie browser-valg.

"Denne mekanisme vil forhindre Google i at anvende den ranking-algoritme, som selskabet i dag anvender. Derved vil det blive garanteret, at brugerne modtager relevante resultater, ligesom de vil få flere valgmuligheder," hedder det.

Det er den danske EU-kommissær, Margrethe Vestager, der skal håndtere sagen, som hun har 'arvet' fra sin forgænger.

EU-Kommissionen oplyser, at søgemaskiner er 'nøgle-spillere' i udviklingen af det såkaldte 'European Digital Single Market.'

Derfor er kommissionen 'opsat' på at sikre fair konkurrence, hedder det.

Kan skade hele internet-industrien

Google vil ikke kommentere udkastet.

Men den amerikanske it-organisation Computer and Communications Industry Association (CCIA), som Google har en fremtrædende plads i, meddeler, at en tvangs-opsplitning af Google kan føre til lignende sager mod andre selskaber i fremtiden.

"Selv om sagen tydeligtvis er rettet mod ét selskab, har tilgangen og de politiske undertoner omkring Google-sagen langt bredere konsekvenser, og det truer hele internet-økonomien," lyder det fra CCIA.

Jura-ekspert Christian Bergqvist har tidligere fortalt om, hvad EU-sagen mod Google egentlig skyldes.

Det kan du læse her: Her er den sande historie bag EU's gigant-bøder til Microsoft

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S