Artikel top billede

Foto: Dan Jensen. (Foto: Dan Jensen)

CSC går i flyverskjul for pressen oven på stor fyringsrunde

CSC har lagt mundkurv på sig selv i forbindelse med en stor fyringsrunde. Vi vil tale med medarbejderne og fagforeningerne først, lyder budskabet fra CSC.

It-selskabet CSC, der har store muskler hos centrale danske it-systemer hos blandt andre Skat, har i dag varslet en stor fyringsrunde i Danmark.

Læs også: Massefyring: CSC fyrer hver tredje medarbejder i Danmark

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra CSC om baggrunden for, at op mod 400 medarbejdere i Danmark og 100 folk i Sverige og Norge står til at blive prikket på skulderen, som DR kan berette om.

Meldingen fra CSC lyder, at selskabet ikke ønsker at tale med pressen på nuværende tidspunkt.

Vil tale med medarbejderne

Kræfterne og fokus skal i stedet bruges på at tale med medarbejdere og de faglige organisationer, der blandt andre tæller HK og Dansk Magisterforening.

Fra CSC lyder det, at selskabet vil kunne kommentere nærmere på fyringsrunderne om en uge eller to.

I en mail til Computerworld forklarer CSC's danske direktør Jørgen Jakobsen, at selskabet har påbegyndt en større, global arbejdsstyrketransformation.

"Vores globale mål er at optimere vores arbejdsstyrke ved at tilpasse, remixing, omskoling, rekruttering og omstrukturering. Dette vil indebære nye udviklings- og uddannelsesinitiativer, nye talenter ansættes, nye onboarding programmer, nye forfremmelse og vækstmuligheder," lyder det i mailen.

350 stillinger i spil

Årsagen til transformationen ligger i, at CSC kan konkurrere mere effektivt ved at udnytte muligheder i markedet og derved være førende.

Hvad det udsagn helt præcis dækker over, angiver CSC-direktøren ikke.

"Under omstillingsprocessen vil CSC hjælper vores kunder med vores sædvanlige service og løsninger af høj kvalitet," lyder det fra Jørgen Jakobsen.

Han forklarer, at transformationsprocessen kan tage op mod et år, og den vil berøre 350 stillinger i Danmark, Sverige og Norge, hvilket altså er noget færre folk, end DR oprindeligt kunne berette om.

Oprydningen var ellers gjort

At CSC nu melder ud, at 350 skandinaviske medarbejdere står til fyringer med udgangen af maj, er lidt af en bombe.

For efter en del seje år med en flere møgsager omkring strejker og lockout, globalt regnskabsfusk med tråde til Danmark og så lige danmarkshistoriens helt store hackersag, kunne selskabet i efteråret meddele, at virksomheden var ved vejs ende med oprydningen.

Men sådan skulle det altså ikke gå.

Og det sidste kapitel i CSC's kamp om at slå tilbage på blandt andet det danske marked er således langt fra skrevet endnu.

Læs også:

Massefyring: CSC fyrer hver tredje medarbejder i Danmark

Oprydning i CSC Danmark ved vejs ende efter fyringer og krise: Her er det nye CSC

"Jeg har søgt job i et stykke tid og det kan være ret frustrerende"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere