Mikkel Müller har siden 2012 været CIO i Danmarks Radio.

CIO i DR: Det giver et kick, at 96 procent af danskerne bruger vores teknologi hver uge

Danmarks Radio står midt i en digital omstilling, der skal gøre organisationen endnu mere skarp i kampen om seerne. Mød manden, der står med it-ansvaret for, at udsendelserne ikke går i vasken.

Årets CIO: 96 procent af danskerne tager hver uge imod tilbud fra Danmarks Radio.

Det indhold er både produceret og distribueret via den teknologiplatform, som er bygget op omkring etaten i de sidste par år.

"Arbejdet med teknologi i DR er interessant, fordi det er en helt central del af vores forretning. Men digitaliseringen er også en enorm udfordring og konkurrent, fordi den giver alle mulighed for at producere og udgive egne produktioner," fortæller Mikkel Müller.

Han har siden 2012 været spydspids for it-udviklingen i Danmarks Radio i form af jobbet som CIO.

Han er ligeledes nomineret til Årets CIO i 2015.

Ønsket om digitaliseringen i DR understreges af den nye virksomhedsstrategi, der er formuleret således:

Værd at dele. Stadig original. Mere digital.

"Det er fantastisk at være CIO i en virksomhed, hvor it og teknologi fylder så meget i strategien," siger Mikkel Müller.

Hele Danmarks prügelknabe
Hvordan har du det med det pres, det er at være udset til at være prügelknabe for millioner af mennesker, hvis det går galt med en X Factor-udsendelse?

"Jeg er selvfølgelig ekstrem eksponeret, for det er noget, alle har en holdning til. Hvis det går galt, er der ligeledes mange, der opdager fejlen, så jeg er selvfølgelig meget på. Det kræver nok lidt is i maven, for selvom der er krav om stor stabilitet, så er der samtidig tit et krav om, at tingene skal gå meget hurtigt."

Giver det også et 'kick' at arbejde under det pres?

"Ja, det er gør helt sikkert. Det at man kan lave ting, som så mange mennesker bruger og interesserer sig for, er en kæmpe motivation."

I DR er der et fundament i form af en traditionel it-infrastruktur, som skal være på plads. Desuden er der også hele det store digitale produktionsapparat, som også skal drives af it-afdelingen.

Det er eksempelvis studier, biler, radio- og tv-produktionssystemer, men også online-delen, der får større og større fokus.

"It er produktet, der i dag gør det muligt at skabe og sende indhold. Det er en central del af selve indholdsproduktionen i rigtig mange sammenhænge," fortæller han.

"Forretning og it er smeltet sammen hos os. It og teknologi er vores produktionsapparat." Public service forpligter teknikken
Den dybe integration af it betyder samtidig, at der åbner sig en masse døre til gavn for brugerne, og så er det samtidig et redskab, der skal sikre, at DR's indhold præsenteres på en attraktiv måde for brugerne.

"Der er sket en kæmpe forandring i den måde, som vi skal nå brugerne på. Det er kun få år siden, at broadcastere som DR havde monopol på at udsende indhold. I dag kan alle med en smartphone og en internetforbindelse skabe deres egne udsendelser og distribuere dem til hele verden," fortæller han.

De mange nye muligheder fylder meget i CIO'en på Danmarks Radios tanker.

"Vi skal hele tiden udnytte de muligheder, der er. Vi har desuden en public service-forpligtigelse, der lægger et pres på vores it-systemer. Vi skal nemlig tilbyde vores indhold så bredt som muligt. Vi skal være, hvor brugerne er, og det betyder nu, at vi både skal være på de gamle distributionskanaler og på de nye digitale platforme."

Kan du give et praktisk eksempel på, hvordan arbejdet har ændret sig i takt med digitaliseringen?

"Tidligere har teknologien været drevet af professionelle tv- og broadcastproducenter."

"Nu bliver teknologien drevet frem af forbrugerne, og det kommer også til at afspejle sig hos DR. I dag behøver man ikke et kæmpe setup for at optage et nyhedsklip. Det kan gøres med en smartphone, som også kan sende klippet hjem over 3G/4G."

"Et andet eksempel er Skype og andre IP-baserede tjenester, der kan anvendes til at få lyd og billede direkte fra ind og udland uden en satellit-vogn til millioner af kroner."

Skarpere personale og teknik
De mange muligheder betyder dog også øget konkurrence.

For at modstå den har DR haft to fokusområder.

"Vi har foretaget en omstilling, der har bestået af både organisatoriske og kulturelle ændringer i teknologiorganisationen og en omlægning af teknologisiden."

"Vi er blevet mere effektive eksempelvis ved at indføre Lean i organisationen og have et stærkt fokus på mål og resultater. Siden 2012 leverer vi bedre på alle parametre, og har samtidigt vores produktivitet med 20 procent."

Kan du give et eksempel på den nye måde, I arbejder på?

"Vores streaming-app og -tjeneste er et godt eksempel. Den er udviklet på bare et halvt år, og den giver en langt bedre brugeroplevelse end tidligere."

"For at få det til at lykkedes, har vi outsourcet selve streaming-delen, så den kører i skyen. Det giver fordele i forbindelse med spidsbelastninger. På en god dag er vi oppe på 80 gigabit per sekund, når der er pres på løsningen. App'en har vi selv udviklet sideløbende," fortæller Mikkel Müller.

"Det var trykprøvningen af vores nye arbejdsform og organisation, og det er lykkedes godt."

Digitaliseringen i DR betyder også, at der internt i huset sker en rokering af de traditionelle arbejdsmønstre.

"Vi har været meget præget at siloer, hvor hvert område har varetaget sine egne opgaver og interesser. I de digitale produkter og tjenester skal vi benytte tingene på tværs. Derfor arbejder vi på en fremtidig teknologiplatform, der gør det nemt at bruge indhold fra alle hjørner af DR til forskellige løsninger. Systemer med fleksible interfaces, der kan samles til den tjeneste eller det produkt, man vil lave."

Er det en svær digital kulturændring for medarbejderne i DR?

"Det er en stor omstilling. For mig handler det meget om at flytte fokus fra teknologi i sig selv, og i stedet se på det man vil opnå med teknologien og resultaterne. Der er også et stort engagement blandt medarbejderne i DR, og det gør altså omstillingen nemmere."




Computerworld
Sikkerhedshul i sundhed.dk gør det let at snyde med coronapas
Et hul i sikkerheden hos sundhed.dk åbner op for, at coronapas-ejere kan ændre på de svar, der står i passet. Men det er dokumentfalsk, advarer sundhed.dks direktør.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.