Google sagsøgt for at kidnappe varemærker

Verdens største søgemaskine, Google, bliver sagsøgt at det franske forsikringsselskab AXA. Franskmændene protesterer mod, at konkurrenter kan købe annoncer på Google, som bliver vist, når brugerne søger på et af AXA's varemærker. Sagen kan få betydning for hele markedet for søgeords-annoncer.

I kidnapper vores varemærke og tjener på at lade andre snylte på det.

Sådan lyder det fra flere og flere selskaber, som er trætte af, at søgemaskiner, i særdeleshed verdens største, Google, lader konkurrenter købe annoncer, som bliver vist, hvis kunderne søger på et af deres varemærker på søgemaskinen.

Nu er det de helt store selskaber, som Google er oppe imod. Verdens tredjestørste forsikringsselskab, fransk AXA, slæber søgemaskinen for en fransk domstol for at stoppe varemærkekidnapningen.

Hverken AXA eller Google vil kommentere sagen, men det ligger fast, at de to selskaber står stejlt på deres synspunkter.

Sagen er yderst principiel, ikke bare for Google, men også for andre selskaber, som lever af at sælge annoncer i tilknytning til de ord, som internetbrugere søger på. Det annoncemarked er i stærk vækst og udgør allerede en tredjedel af al onlineannoncering i USA.

Ifølge Hellen Omwando fra Forrester Research kan sagerne om varemærkekidnapning sætte hele markedet for søgeordsannoncering tilbage, skriver nyhedsbureauet AP. Det skyldes ikke så meget sagerne mellem de giganter som Google og AXA, men derimod, at det kan forhindre små, internetbaserede forretning i at konkurrere med etablerede mærker gennem relativt billige annoncer.

Google har tidligere lovet at fjerne alle søgeord, som konkurrenter lægger ind i annoncesystemet på konkurrenternes varemærker. Det løfte gælder stadig i det meste af verden, men i USA og Canada har søgemaskinen skiftet politik. Nu må konkurrenterne godt byde på annoncer i tilknytning til varemærke-søgninger, når blot ikke varemærkets navn står i selve annonceteksten.

Netop de franske domstole har tidligere vist sig uforstående over for Googles forretningsmodel. I oktober blev søgemaskinen dømt til at betale godt en halv million kroner i erstatning, fordi den havde tilladt søgeordsannoncer i forbindelse med det franske udtryk for flymarkedsplads - Bourse des Vols. Det er et registreret varemærke i Frankrig. Google har anket dommen.

Google er også blevet beordret til at betale omkostningerne i forbindelse med en lignende sag, som luksus-mærket Louis Vuitton har anlagt i Frankrig. Den sag er endnu ikke afgjort, men verserer ligesom flere sager i USA.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere