Artikel top billede

Tablet-salget styrtdykker: Forbrugerne vender ryggen til tablet-computerne

Tablet-salget er ramt af kraftig nedgang, og kun 17 procent af forbrugerne har planer om at købe ny tablet til næste år. Spørgsmålet er nu, om tablet-markedet er igang med sine sidste åndedrag. Eller om der en redning på vej.

Tablet-salget falder med meget stor fart, og alt tyder på, at faldet vil fortsætte langt ind i fremtiden.

Salget faldt hele 20 procent i årets tredje kvartal sammenlignet med det tilsvarende kvartal i fjor - hvor det også var faldet i forhold til året tidligere.

Og nu viser en ny undersøgelse fra analysehuset Gartner, at kun 17 procent af forbrugerne har planer om at købe en ny tablet-computer inden for det kommende års tid.

Det bygger Gartner på en rundspørge blandt 19.000 privatforbrugere i seks lande.
Salget af tablet-computere har været ramt af nedgang i mere end et år.

Grunden skal vi ifølge Gartner finde i smartphone-udviklingen, der i langt tid har bevæget sig mod større skærme og større computerkraft som vi for eksempel ser det med iPhone 6 Plus og Samsung Galaxy S6 Edge Plus.

Disse to phablets har skærmstørrelser på henholdvis 5,5 og 5,7 tommer, men en klassisk tablet-computer har en skærm på 7 tommer. Den lille forskel har gjort, at tablet-computeren i mange tilfælde er ved at miste sin eksistens-berettigelse i de forskellige husstande.

Gratis opgraderinger

Tablet-salget er desuden udfordret af fremkomsten af de såkaldte '2-in-1'-computere, som eksempelvis Microsofts Surface-computere, som flere og flere får øjnene op for.

'2-in'1'-computere med deres aftagelige skærme kan fungere som både klassiske bærbare computere samt som tablet-computere - alt afhængig af de givne behov og vilkår.

Samtidig er tablet-markedet for tiden præget af, at de store leverandører af styresystemer i stor stil udsender gratis opgraderinger af tablet-computernes styresystemer.

Disse gratis 'moderniseringer' har været med til at få forbrugerne til at holde fast i deres nuværende tablet-computere, selv om mange af dem er ved at være oppe i årene - hvilket i computer-verdenen vil sige tre år eller ældre.

"De fleste applikationer fungerer fint på tablet fra første og anden hardware-generation, og med de gratis opgraderinger af styresystemer, har forbrugeren intet behov for at udskifte enheden," lyder det fra Gartner-analytiker Maike Escherich.

I især den vestlige verden er markedet stort set mættet. I USA findes der en tablet-computer i mere end to tredjedele af husstandene. Det samme billede gør sig gældende i mange lande.

Ifølge Gartner vil tablet-salget fortsætte med at falde, medmindre markedet begynder at udvikle stærke tilskyndelser til at opgradere: Enten ny, banebrydende teknologi, manglende opdateringer eller andre motivations-faktorer.

Det ligger således lige for, at mange af de nuværende tablet-ejere slet ikke vil købe en ny tablet-computer, når den gamle er slidt op. Istedet vil op mod halvdelen af de nuværende tablet-ejere her skifte til enten en '2-in-1' eller en phablet.

Udviklingen underbygges af Apple, der med lanceringen af iPad-computeren satte skub i hele tablet-markedet.

Apple er verdens største leverandør af tablet-computere, men selskabets salg af iPad-computere er faldet støt i lang tid og landede i det seneste kvartal på et samlet globalt salg på under 10 millioner styk for første gang siden 2011.

Det kan du læse mere om her: Apple skovler penge ind på iPhone - men salg af iPad falder faretruende

Apple er imidlertid klar med nye iPad-modeller for første gang i relativt lang tid, nemlig iPad Pro og iPad mini 4, ligesom det ventes, at selskabet er på vej med en iPad Air 2.

Disse nye produkter vil måske kunne sætte nyt fut i salget for Apple.

Også antallet af solgte Samsung-tablet-computere er faldet med omkring 20 procent i forhold til samme periode i fjor til 7,9 millioner styk, mens kinesiske Lenovo solgte 3,1 millioner tablet-computere.

Det kinesiske marked har oplevet det største fald i antallet af solgte enheder, som er faldet med hele 34 procent i forhold til samme kvartal i fjor.

Læs også:

Det store tablet-boom er allerede slut - hvad gik der lige galt?

Der sker store ting på tablet-markedet: 2-i-1-produkterne bliver afgørende.

Apple og Samsung mister grebet om tablet-markedet: Konkurrenterne stormer frem

Tablet-markedet udvikler sig helt forkert for Apple: iPad-nedtur forude.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere