Hitman topper i USA

Den tredje udgave af det danske lejemorderspil Hitman topper de amerikanske salgslister, godt en uge efter det er kommet i handlen. Spillet blev udsendt i Europa fredag og følges over hele verden af en markedsføringskampagne på 66 millioner kroner.

Det tredje spil i Hitman-serien er braget ind som både det mest udlejede og det mest solgte spil til forhandlerne i USA.

Sådan lyder de første meldinger fra spilforlaget Eidos' britiske marketingchef, Ric Williams.

Eidos købte i marts danske IO Interactive, som udvikler Hitman-spillene, for en kvart milliard kroner.

Rick Williams var i København fredag for at præsentere Hitman Contracts, som den seneste version hedder. Den er udkommet til pc, Playstation 2 og Xbox.

- Spillet røget direkte ind som nummer et til både Playstation 2 og Xbox. Nu er presset på os,for at det skal holde den placering, siger han.

Store forventninger

Ud fra de foreløbige salgstal vurderer Eidos, at Hitman Contracts har potentiale til at sælge det dobbelte antal af forgængeren Hitman 2, som til dato blevet langet over disken flere end 3,1 millioner gange.

Hitman Contracts er forudbestilt i to millioner eksemplarer, og også IO Interactives direktør, Janos Flösser, har store forhåbninger.

- Jeg har selvfølgelig forventninger om, at spillet sælger væsentligt bedre end forgængeren. Det har potentiale til at gå hele vejen, siger han.

Hitman Contracts har taget over halvandet år at udvikle, og da udviklingsarbejdet var på sit højeste, var 90 personer tilknyttet projektet.

Blodig lejemorder

Hitman Contracts forsøger at skabe en lidt anderledes udgave af Hitman, der er mere dyster og blodig end de to forgængere. Spillet dykker tilbage i hovedpersonen Agent 47's fortid, hvor spilleren i 12 missioner skal føre den skaldede og tatoverede lejemorder gennem opgaver over hele verden.

Selve spillet er bygget på en stærk modificeret grafikmotor fra IO Interactives seneste spil, Freedom Fighters, der har solgt omkring en million eksemplarer.

Computerworld Online har tidligere beskrevet, hvordan Eidos vil bruge 33 millioner kroner på at markedsføre spillet, men det er kun i Europa. Samlet set vil Hitman Contracts på verdensplan blive fulgt af en markedsføringskampagne på mere end 66 millioner kroner.

Nyt koncept undervejs

Websitet Game Rankings samler spilanmeldelser fra hele verden, og her er Hitman Contracts blandt de bedst scorende med en gennemsnitlig karakter på fire ud af fem.

Det er dog en smule dårligere end forgængeren, og den næste måned eller to kommer til at give et godt billede, om det kan lykkes det tredje spil i serien at blive en lige så stor kommerciel succes.

Selv om spillet nu er udgivet, hviler IO Interactive ikke på laurbærrene. Selskabet er allerede i gang med at udvikle det fjerde spil i serien, ligesom der sideløbende arbejdes på et helt nyt spil.

- Vi er i gang med at designe en prototype af spillet, og det er noget af det mest spændende, der er sket siden Hitman, siger Janos Flösser.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job