Bag visitkortet: 3D-grafiker

Han erstattede uddannelsen med et modem for at bruge fire år på programmet 3D Studio Max og modellerer nu interaktive huse, biler og personer ud af trekanter. Mød Martin Ciborowski, der sammen med 35 ligesindede hos Deadline Games er i gang at udvikle Danmarks næste computerspil i verdensklasse.

30-årige Martin Ciborowski ser verden i trekanter, når han cykler hjem ad Nørrebrogade og kigger på bygninger og facader.

Sådan er det at være 3D-grafiker og for tiden arbejde på et dansk spilprojekt til millioner af kroner i firmaet Deadline Games, hvor der hver dag skal modelleres bygninger og huse ned til mindste detalje.

I det virtuelle univers er trekanterne ? i fagsprog polygoner ? den mindste fællesnævner, som i tilstrækkelig stort antal kan danne alt lige fra mennesker og landskaber til biler og bygninger.

Droppede uddannelsen
For Martin Ciborowski faldt interessen på 3D-grafik, da programmet 3D Studio Max udkom i 1995, mens han gik på bygningslinjen på Danmarks Tekniske Universitet.

- Jeg syntes, det var mægtigt interessant og prøvede at få undervisning i det, men det var umuligt. Så jeg skaffede et modem, droppede uddannelsen og begyndte at lære 3D Studio Max for mig selv, erindrer Martin Ciborowski.

De næste fire år brugte han internet som kilde til at undervise sig selv i 3D-programmet, mens han for havde job som freelancer og køkkenmedhjælper. Samtidig søgte han alle job, der havde noget med 3D-grafik at gøre.



  • Martin Ciborowski
  • Alder: 30 år
  • Titel: 3D-grafiker
  • Uddannelse: Droppet ud af bygningslinjen på DTU
  • Gennemsnitlig arbejdsuge: 40-50 timer
  • Blandt ligesindede
    Efter et job i it-afdelingen hos Københavns Postcenter lykkedes det ham i 2000 endelig at få en fod inden for i branchen, da han blev ansat hos ITE, firmaet bag skærmtrolden Hugo.

    - Det var fantastisk endelig at komme til at sidde med ligesindede. Tidligere var det eneste forum internet. At ligefrem sidde med andre og lave grafik var som at komme i den syvende himmel, fortæller Martin Ciborowski.

    Det nye job i spilbranchen var samtidig en brat opvågnen fra drømmene til virkelighedens konkurrenceprægede produktion af computerspil.

    - Ens syn på spil og spilbranchen ændrer sig dramatisk hurtigt. Vi var alle sammen meget unge med gode ideer om, hvordan spil skulle laves. Men mange faktorer gjorde, at spillene ikke blev helt så gode, som vi havde ønsket, fortæller han.

    Modellerer bygninger
    Efter tre år og fire spil i ITE var det tid til at komme videre og prøve nye udfordringer.

    Dem fandt han sidste sommer hos den danske spiludvikler Deadline Games, der efter en række populære pc-spil som Mistænkt, Blackout og Globetrotter nu satser hårdt på at skabe store titler til Xbox og Playstation 2.

    Hos Deadline Games er Martin Ciborowski såkaldt background artist, og det betyder, at han i 3D-programmet 3D Studio Max opbygger og modellerer blandt andet bygninger, hvor spillets hovedperson som et led i handlingen skal ind og gennemføre missioner. Siden føres bygningerne over i Deadline Games' egenudviklede spilmotor, Kapow Systems.

    Huset bliver først bygget i grå kasser af designerne, som har beskrevet både indhold og funktioner. Det er så Martin Ciborowskis job at skabe en troværdig bygning ud fra håndtegnede koncepttegninger og referencebilleder udvalgt af firmaets art director.

    Modelleringen begynder med primitiver som cylindre, kasser og kugler. Ved at skære i de polygoner ? trekanter ? som udgør en 3D-model, modellerer han, indtil der til sidst står en bygning i sin rå form tilbage.

    Hemmelighedskræmmeri
    Nogle gange står Martin Ciborowski også for selv at designe teksturer ? overflader ? til sine modeller i billedprogrammet Photoshop, men i så stort et projekt som det nuværende overlades det oftest til en decideret teksturgrafiker.

    Selv om programmerne stadig hedder 3D Studio Max og Photoshop er det på flere måder forskelligt fra at lave børnespil i ITE.

    - Jeg har mærket forskellen i, at vi er flere mennesker, og at der virkelig er sat ressourcer af. Samtidig er alt hemmeligt, fordi konkurrencen er utrolig hård, og fordi vores udvikler, Take Two, pumper ufattelig mange markedsføringskroner i det her spil, siger Martin Ciborowski.

    Ikke mange informationer er sluppet ud om det nye spil fra Deadline Games, andet end at det skal udkomme til efteråret til både pc, Xbox og Playstation 2 og i genre og stil lægger sig tæt op af spil som Grand Theft Auto, Mafia og Max Payne.

    Omkring 35 af de knap 50 ansatte hos Deadline Games arbejder på spillet, som udvikles i samarbejde med et af verdens største spilforlag, amerikanske Take Two, der også står bag netop den populære serie Grand Theft Auto.

    Spillet er såkaldt AAA-titel, der typisk koster mellem 20 og 50 millioner kroner at udvikle, ligesom det er tilfældet med spillene hos den danske kollega og konkurrent, IO Interactive. Håbet er, at spillet kommer til at sælge over en million eksemplarer.

    Tre år tilbage i branchen
    Det er Martin Ciborowskis femte spil og for ham en mulighed for at bide skeer med de store i branchen, men samtidig også et job, hvor der nogle gange skal gås på kompromis med det optimale for at overholde deadlines.

    - Det er ens eget ansvar at få gjort tingene til tiden, men det er også ens eget ansvar at melde ud, om man kan nå tingene, så tidsplanen kan blive passet til, siger han.

    Martin Ciborowski har sat sig det mål, at han vil være syv år i spilbranchen, og det betyder, at han kun har to til tre år endnu. Herefter har han overvejet at starte sit eget firma eller tage til udlandet.

    - Det kan godt være, at Danmark er et lille land, men jeg kan se fra de udenlandske kollegaer, jeg har i firmaet, at der er stor respekt, og at vores faglige kompetencer er høje, siger han.

    Hos Deadline Games begynder det nye spil langsomt at tage form, og for Martin Ciborowski er det en stor oplevelse at se tingene i sin sammenhæng.

    - Det er fantastisk at se, når man har arbejdet et par måneder og de forskellige elementer bliver samlet til hele områder. Det giver et sus i maven, siger han.


    Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
    Indlæser debat...


    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
    Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

    Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

    30. maj 2017 | Læs mere


    Dropbox partnerdag 2017

    Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

    31. maj 2017 | Læs mere


    Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

    En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

    07. juni 2017 | Læs mere





    mest debaterede artikler

    Computerworld
    WannaCry-helt angrebet af hævntørstige hackere - men det største problem var faktisk politiet
    Sikkerhedseksperten Marcus Hutchins stoppede ved et tilfælde spredningen af WannaCry og blev berømt i hele verden. Siden er han både blevet angrebet af hackere og har fået servere lukket af politiet.
    CIO
    Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
    Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
    Comon
    Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
    Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
    Job & Karriere
    Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
    It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
    White paper
    Hyperconverged infrastructure - Sådan optimeres datacentret på den enkleste og mest fremtidssikrede måde
    Datacenteret i en virksomhed er en kompliceret og kostbar størrelser, som ikke ligefrem gør det nemt og hurtigt for it-afdelingen at hjælpe forretningen med nye initiativer. Det er en uholdbar situation, og nu findes der en løsning. Hyperconverged infrastructure kan løfte datacenteret ind i fremtiden. Et datacenter-i-en-boks kan sættes i sving på 20 minutter, det er let at administrere og kan opskaleres på fem minutter. Det hele er testet og konfigureret på forhånd, og tilmed er ydelsen er på enterprise-niveau. Læs mere i dette white paper.