Torsdagens aviser om it

TDC sætter antenner op langs bryllupsrute. Små virksomheder bagefter med storage. Mobiludvikling skaber få danske job. Styrtdyk for taletidskort.

TDC sætter antenner op langs bryllupsrute

Teleselskabet TDC har sat ekstra antenner op i det indre København, så alle, der følger det kongelige bryllup fredag, får mulighed for at sende SMS og billedbeskeder. TDC venter en stor stigning i trafikken og er særligt spændt på, hvor mange der vil benytte de kameratelefoner, som danskerne har revet ned af hylderne i det seneste års tid. (Morgenavisen Jyllands-Posten)

Små virksomheder bagefter med storage

De mange små og mellemstore danske virksomheder halter bagefter de store virksomheder, når det gælder investeringen i store storagesystemer, som hurtigt kan genskabe data i forbindelse med en fejl på systemerne. "De fleste har efterhånden styr på at få lavet backup på deres data, men der er ikke rigtigt nogen, der har styr på, hvor hurtigt de kan få data tilbage," siger Peter Sommer fra Veritas, der udvikler storage-software. Analysebureauet IDC mener, at de små virksomheder er tilbageholdende med at investere i avanceret storage, fordi systemerne er så dyre. (Erhvervsbladet)

Mobiludvikling skaber få danske job

De danske udviklingsvirksomheder inden for mobiltelefoni skaber ikke længere så mange job hos underleverandører. Ordrerne til de danske industrivirksomheder forsvinder efterhånden som produktionen af mobiltelefoner forlægges til udlandet. Der er dog aldrig forsket i, hvor mange job hos underleverandørerne udviklingsselskaberne genererer. John Johansen, der leder Center for Industriel Produktion ved Aalborg Universitet, mener, at den danske regering er forblændet af højteknologi. Han vurderer, at danske forskningsmidler vil skabe langt flere arbejdspladser, hvis de bliver udnyttet inden high-tech-produktion af lavteknologiske produkter. (Erhvervsbladet)

Styrtdyk for taletidskort

Danskernes brug af forudbetalte taletidskort til mobiltelefoner styrtdykker i takt med at kunderne forsvinder til de billigere discount-koncepter på internettet. Alene TDC har på halvandet år mistet 120.000 taletidskunder, og de, som er tilbage, taler mindre end tidligere. TDC forsøger nu at gøre det billigere at administrere ordningen ved at droppe de plastickort, som kunderne normalt køber. I et forsøg med Spar- og Nærkøbskæden skriver TDC i stedet blot en lap papir med de nødvendige koder til genoptankning ud. Teleselskabet håber at kunne udvide ordningen til andre detailhandlende. (Morgenavisen Jyllands-Posten)

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil