Forskere advarer: Nøglesystemet i 100 millioner biler kan nemt hackes

Bilfabrikanterne anvender de samme krypteringsnøgler til de trådløse låsesystemer i millioner af biler, hvilket gør det enkelt for en biltyv at låse dem op.

Artikel top billede

Bilvirksomheden Volkswagen har været ude i et solidt stormvejr i forbindelse med snyd omkring brændstofforbruget i firmaets biler, men nu truer endnu en regnvejrssky over den tyske mastodont.

De nøgleløse låsesystemer i bilerne kan nemlig hackes forholdsvis enkelt.

En biltyv kan med ganske få hjælpemidler opfange signalet fra den trådløse nøgle, og der anvendes kun ganske få forskellige krypteringsnøgler.

Det er forskere fra universitetet i Birmingham, der sammen med et hold tyske ingeniører har foretaget to forskellige hacker-angreb mod bilindustriens låsemekanismer.

Et mod de trådløse låsesystemer i Volkswagen-gruppens biler, hvor også Audi og Skoda indgår.

Det andet angreb er rettet mod et kryptografisk system kaldet Hitag2, der anvendes hos en lang række bilmærker som Alfa Romeo, Citroen og Ford.

Samlet set handler det om millionvis af biler.

Resultaterne af forskningen fremvises på sikkerhedskonference Usenix, men webstedet Wired har allerede beskrevet projektet.

Problem i mange VW-biler

De to anvendte fremgangsmåder er forskellige, men der anvendes næsten det samme hardware-udstyr, der hverken er dyrt eller svært at få fat i.

I den simpleste form kan man anvende en kort-computer, som eksempelvis Arduino, koblet til en radiomodtager.

Pointen er at fange signalet fra nøgleringen og herefter klone oplysningerne.

"Udgiften til hardware er lille, og designet er enkelt. Du kan faktisk bygge noget, der virker nøjagtig som den originale fjernbetjening," siger sikkerhedsmand Flavio Garcia til Wired.

Af de to angreb betegner forskerne det mod Volkswagen som mest bekymrende.

Der er dog den barriere for biltyven, at vedkommende skal være indenfor en radius af 90 meter for at opfange signalet mellem den trådløse nøgle og bilen.

Kun fire forskellige nøgler i 100 millioner biler

Ved at bruge reverse engineering på en af komponenterne i bilens interne netværk er forskerne kommet frem til krypteringsnøgler, der deles af millioner af biler.

Kombineret med det unikke radiosignal kan den kombination således låse et hav af kørertøjer op.

Det er dog ikke alle bilmodeller, der anvender den delte krypteringsnøgle, det kan varierer fra årgang eller modeltype.

Forskerne har da også valgt at være lidt tilbageholdende med at afsløre de mere intime detaljer om krypteringsnøglen for ikke at friste svage sjæle.

De fortæller dog, at fire af de mest almindelige krypteringsnøgler anvendes i godt 100 millioner VW-biler, der er solgt gennem de seneste 20 år.

Det er kun de nyeste modeller, der er udrustet med unikke krypteringsnøgler, hvilket forhindrer denne type angreb, skriver Wired.

Stopper signalet

Det andet angreb mod Hitag2 er lidt anderledes.

Signalet opfanges på samme måde som mod VW-bilerne, men signalet mellem bilen og den trådløse nøgle er i dette tilfælde beskyttet af en otte-cifret kode, der vælges tilfældigt, hver gang bilen skal låses op.

Tricket består i, at hackerne kan blokere signalet mellem bil og nøgle i en periode. Derved lokkes bilens ejer vil trykke flere gange, hvilket giver hackerne adgang til ciffer-koden.

Svær opdatering

Volkswagen har ikke kommenteret oplysningerne overfor Wired.

Det firma, der fremstiller Hitag2-systemet, siger, at de gentagende gange har anbefalet kunderne at opgradere til en nyere version af chippen, der er mere sikker.

Forskerne peger på vigtigheden af at tænke sikkerheden ind i systemerne fra starten, da det nærmest er umuligt, at kommen gennem en opdateringscyklus til så mange autonome enheder.

Ligeledes konkluderes det, at fabrikanterne skal forbedre teknologien i takt med udviklingen og ikke anvende teknologi, der stammer fra 1990'erne i de nye biler.

Du kan finde forskerrapporten her (pdf).

Det er ikke første gang de nøglefri-løsninger i biler får kritik. Læs også: Er din bil blandt dem? Disse 24 biler sårbare over for hackere

Læs også:
Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job