Forskere advarer: Nøglesystemet i 100 millioner biler kan nemt hackes

Bilfabrikanterne anvender de samme krypteringsnøgler til de trådløse låsesystemer i millioner af biler, hvilket gør det enkelt for en biltyv at låse dem op.

Bilvirksomheden Volkswagen har været ude i et solidt stormvejr i forbindelse med snyd omkring brændstofforbruget i firmaets biler, men nu truer endnu en regnvejrssky over den tyske mastodont.

De nøgleløse låsesystemer i bilerne kan nemlig hackes forholdsvis enkelt.

En biltyv kan med ganske få hjælpemidler opfange signalet fra den trådløse nøgle, og der anvendes kun ganske få forskellige krypteringsnøgler.

Det er forskere fra universitetet i Birmingham, der sammen med et hold tyske ingeniører har foretaget to forskellige hacker-angreb mod bilindustriens låsemekanismer.

Et mod de trådløse låsesystemer i Volkswagen-gruppens biler, hvor også Audi og Skoda indgår.

Det andet angreb er rettet mod et kryptografisk system kaldet Hitag2, der anvendes hos en lang række bilmærker som Alfa Romeo, Citroen og Ford.

Samlet set handler det om millionvis af biler.

Resultaterne af forskningen fremvises på sikkerhedskonference Usenix, men webstedet Wired har allerede beskrevet projektet.

Problem i mange VW-biler
De to anvendte fremgangsmåder er forskellige, men der anvendes næsten det samme hardware-udstyr, der hverken er dyrt eller svært at få fat i.

I den simpleste form kan man anvende en kort-computer, som eksempelvis Arduino, koblet til en radiomodtager.

Pointen er at fange signalet fra nøgleringen og herefter klone oplysningerne.

"Udgiften til hardware er lille, og designet er enkelt. Du kan faktisk bygge noget, der virker nøjagtig som den originale fjernbetjening," siger sikkerhedsmand Flavio Garcia til Wired.

Af de to angreb betegner forskerne det mod Volkswagen som mest bekymrende.

Der er dog den barriere for biltyven, at vedkommende skal være indenfor en radius af 90 meter for at opfange signalet mellem den trådløse nøgle og bilen.

Kun fire forskellige nøgler i 100 millioner biler
Ved at bruge reverse engineering på en af komponenterne i bilens interne netværk er forskerne kommet frem til krypteringsnøgler, der deles af millioner af biler.

Kombineret med det unikke radiosignal kan den kombination således låse et hav af kørertøjer op.

Det er dog ikke alle bilmodeller, der anvender den delte krypteringsnøgle, det kan varierer fra årgang eller modeltype.

Forskerne har da også valgt at være lidt tilbageholdende med at afsløre de mere intime detaljer om krypteringsnøglen for ikke at friste svage sjæle.

De fortæller dog, at fire af de mest almindelige krypteringsnøgler anvendes i godt 100 millioner VW-biler, der er solgt gennem de seneste 20 år.

Det er kun de nyeste modeller, der er udrustet med unikke krypteringsnøgler, hvilket forhindrer denne type angreb, skriver Wired.

Stopper signalet
Det andet angreb mod Hitag2 er lidt anderledes.

Signalet opfanges på samme måde som mod VW-bilerne, men signalet mellem bilen og den trådløse nøgle er i dette tilfælde beskyttet af en otte-cifret kode, der vælges tilfældigt, hver gang bilen skal låses op.

Tricket består i, at hackerne kan blokere signalet mellem bil og nøgle i en periode. Derved lokkes bilens ejer vil trykke flere gange, hvilket giver hackerne adgang til ciffer-koden.

Svær opdatering
Volkswagen har ikke kommenteret oplysningerne overfor Wired.

Det firma, der fremstiller Hitag2-systemet, siger, at de gentagende gange har anbefalet kunderne at opgradere til en nyere version af chippen, der er mere sikker.

Forskerne peger på vigtigheden af at tænke sikkerheden ind i systemerne fra starten, da det nærmest er umuligt, at kommen gennem en opdateringscyklus til så mange autonome enheder.

Ligeledes konkluderes det, at fabrikanterne skal forbedre teknologien i takt med udviklingen og ikke anvende teknologi, der stammer fra 1990'erne i de nye biler.

Du kan finde forskerrapporten her (pdf).

Det er ikke første gang de nøglefri-løsninger i biler får kritik. Læs også: Er din bil blandt dem? Disse 24 biler sårbare over for hackere

Læs også:
Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhedskontroller og -processer (How to)

Flere organisationer end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb af hackere, der hele tiden finder nye veje og metoder, som de kan udnytte til at trænge ind i virksomhedernes systemer. På dette event kigger vi nærmere på, hvordan man opsætter de nødvendige it-sikkerhedskontroller og gør god brug af eksempelvis incident response, log management, penetrationstesting, awareness-træning, sikkerhedsopsætning og meget andet.

03. marts 2021 | Læs mere


Roundtable: Start opgøret med kompleksitet og det manglende overblik: Få styr på mulighederne og planen

Overblik og kompleksitet er derfor i fokus på dette digitale roundtable, hvor vi deler erfaringer fra digitale ledere i danske virksomheder. Her kan du blandt andet kan høre om, hvordan du bedst muligt sikrer dig overblik og reducerer kompleksiteten af dine it-systemer.

09. marts 2021 | Læs mere


Inspiration til dit næste skridt med Microsoft Dynamics 365

Med Microsoft Dynamics 365 har Microsoft forsøgt at samle alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af smarte virksomhedsapps og en fælles datamodel.

16. marts 2021 | Læs mere






Premium
Med de japanske ejere i ryggen skal KMD's løsninger nu for alvor ud i verden: Her er topchef Eva Bernekes plan
Interview: KMD er med sine nye japanske ejere godt på vej ud på verdensmarkedet. Nu skal KMD's softwareløsninger for alvor udover stepperne. Se topchef Eva Bernekes plan her.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.