Er din bil blandt dem? Disse 24 biler sårbare over for hackere

De nøglefri biler vinder frem, men du skal være forsigtig: Disse 24 bil-modellers nøglefri systemer er så usikre, at hackere har meget nemt ved at opfange signalerne og stjæle bilerne.

Det er meget smart og praktisk, at man kan tænde sin bil uden fumleri med de klassiske bilnøgler, men blot ved at trykke på startknappen i bilen.

Mange - især dyrere - bilmodeller anvender i dag de nøglefri systemer, hvor bilen 'genkender' føreren via en elektronisk nøgle, som chaufføren blot skal have i sin lomme, hvorfra den udsender et signal, som bilen opfanger, hvorefter den altså skal tændes.

Men langt fra alle de nøglefri systemer er sikre.

Det viser en undersøgelse fra den anerkendte tyske bil-sikkerheds-sammenslutning ADAC (Allgemeine Deutsche Automobil-Club).

Den bunder i en test, hvor ADAC har foretaget et såkaldt "amplification-angreb" mod bilerne.

Det er reelt et hacker-angreb, hvor signalet fra de trådløse sendere via en forstærker opsnappes på lang afstand og dernæst anvendes til at åbne bilerne og starte dem.

Det betyder, at en bil-tyv på lur eksempelvis på flere hundrede meters afstand kan opsnappe det trådløse signal fra en sender, der ligger i bil-ejerens lomme, i en taske eller i et hjem, og dernæst stjæle bilen fra dens p-plads.

Ifølge ADAC er de nedenstående 24 biler fra 19 kendte bil-producenter sårbare: Her kan signalerne nemt opsnappes og bilen stjæles uden at hackerne efterlader det mindste spor at gå efter.

Kan købes af alle
Det påkrævede udstyr kan købes af alle og enhver, mens det kræver basal teknologisk viden på det niveau, som man kan få på en mellemlang teknologisk uddannelser, som mange ligger inde med.

ADAC's teknikere fandt i undersøgelsen ud af, at radioforbindelsen mellem den trådløse nøgle og bilen nemt kan forstærkes, så den rækker flere hundrede meter.

Det kan nemt udnyttes af hackerne, da de dermed kan kopiere nøglen selv når den eksempelvis ligger i ejerens hjem eller i ejernes lomme.

Det samme gælder i øvrigt bilens alarm-systemer, lyder det fra ADAC.

Organisationen vurderer, at flere hundrede tusinder biler er særligt sårbare overfor at få opsnappet de trådløse nøglers signaler.

Ifælge ADAC kan metoden kun anvendes, når den originale sender er i nærheden, men det hindrer i flere tilfælde ikke, at tyven bliver stoppet, når bilen løber tør for brændstof, da flere biler kan tankes med motoren tændt.

Bil-ejere med trådløse tændingsnøgler bør udvise øget opmærksomhed i den måde, som de opbevarer deres nøgler på, lyder det fra ADAC.

De særlige følsomme bilmærker er ifølge ADAC:

- Audi A3.

- Audi A4.

- Audi A6.

- BMW 730d.

- Citroën DS4 Crossback.

- Ford Galaxy.

- Ford Eco-Sport.

- Honda HR-V.

- Hyundai Santa Fe CRDi.

- Kia Optima.

- Lexus RX 450h.

- Mazda CX-5.

- Mini Clubman.

- Mitsubishi Outlander.

- Nissan Qasqai.

- Nissan Leaf.

- Opel Ampera.

- Range Rover Evoque.

- Renault Traffic.

- Ssangyong Tivoli XDi.

- Subaru Levorg.

- Toyota RAV4.

- VW Golf GTD.

- VW Touran 5T.

Læs mere om ADAC's undersøgelse her.

Læs også:

Farlige hacker-fif: Her er hackernes hemmelige metoder

Sikkerheds-mareridt venter: Dine pivåbne it-systemer kan hverken lappes eller opgraderes



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere


EU persondataforordning - praktiske løsninger på dataudfordringer

Seminaret sætter fokus på dataportabilitet, Right to be Forgotten og 72-timers notifikationsreglen. Den 25. maj 2018 skal det hele være på plads! Her skal danske virksomheder leve op til EUs nye regler om databeskyttelse. Deltag og få indsigt i metoder og praktiske eksempler.

11. oktober 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

CIO
Bare glem alle advarsler og alarmklokker: ”Din smartphone får ikke virus”
Sikkerhedsfirmaer advarer jævnligt om, at almindelige menneskers smartphone står pivåbne for virus og malware. Men ifølge en kendt sikkerhedsekspert findes det stort set ikke i Danmark.
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.