ID2ME-konkurs: Her er fire grunde til at det danske mobileventyr floppede

Manglende volumen og en forsvunden investor er blandt grundene til, at den danske mobilproducent ID2ME er gået konkurs, forklarer analysechef hos IDC.

Artikel top billede

Det danske mobileventyr ID2ME er under konkursbehandling efter kun et år på markedet.

Computerworld erfarer, at den sidste pind i ligkisten var en pist forsvundet investor, men generelt er der fire punkter, hvor ID2ME har mødt modstand.

Det fortæller analysechef os IDC, Anders Elbak, der først og fremmest peger på selve smartphone-markedet, der er præget af hård konkurrence. 

"Allerede sidste år udtalte jeg, at det ville blive vanskeligt for ID2ME, men ikke umuligt, for smartphone-markedet er utrolig mættet og modent," siger Anders Elbak til Computerworld.

Du kan læse mere om konkursen her: Derfor gik dansk mobilproducent konkurs blot et år efter lanceringen: Kritisk aftale med investor slog fejl

Et mættet marked

92 procent af alle danskere ejer en smartphone, og derfor er det utrolig svært at komme ind som ny spiller på det danske marked. Den tendens kendetegner hele det vestlige marked, så skal du bryde ind med en ny smartphone, skal den skille sig nok ud.

"I Danmark køber de fleste danskere high-end telefoner som iPhones eller Samsung-telefoner i den helt dyre klasse enten nye eller brugte, og skal forbrugerne forføres af noget andet, skal det enten være prisstærkt eller have noget andet unikt," forklarer Anders Elbak.

ID2ME havde hverken et stærkt og velkendt brand, banebrydende hardware eller en tiltrækkende pris. ID1-telefonen havde en startpris på 4.000 kroner samt middelmådig hardware.

"ID1 var en telefon i den høje middel-gruppe af smartphones, der kostede så meget, at du lige så godt kunne give en smule mere og købe en af topmodellerne fra året forinden, og det var et stort problem for ID2ME," forklarer Anders Elbak.

ID2ME's mest unikke evne var softwaren, der fungerede som et roterende hjul, så du kunne vælge apps med én finger. Det fungerede, men var tilsyneladende ikke unikt nok til, at folk valgte telefonen.

Forsøg på branding slog fejl

Som udgangspunkt var målgruppen for ID1 teenagere, der skulle have lettere ved at finde apps via telefonens software. Problemet er dog, at branding er et og alt for de unge.

"De fleste teenagere i dagens Danmark ejer en Apple-telefon eller en anden toptelefon, og der skal rigtig meget til, for at få dem til at skifte," siger Anders Elbak.

Dertil kommer ID2ME's tanke om et fællesskab, hvor interesserede skulle mødes og sammen videreudvikle telefonen, men hele fortællingen fungerede ikke, forklarer IDC's analysechef.

"At man forsøger at lave en telefon, som skal være rettet mod de unge og skal skabe et fællesskab, og så sælger den som hyldevare i Elgiganten hænger slet ikke sammen. Hvis man gerne vil skille sig ud, skal man ikke sælge den igennem Elgiganten," siger Anders Elbak.

OnePlus er et godt eksempel. Det kinesiske firma forstod at skabe en eksklusivitet omkring sin OnePlus One-telefon, så det blev sejt at have en OnePlus One, da man var en af de udvalgte.

Læs vores anmeldelse af ID1 her: Test: Dansk smartphone er fuld af gode ideer, men dumper på finish

Mangel på volumen

Et andet punkt, som rammer alle små producenter, er manglen på volumen. Hos fabrikanterne i Kina handler alt om størrelse. Hvis du er en stor producent, kommer du først i køen på de samlebånd, der ofte både samler de dyre og de billige smartphones.

Er du omvendt en lille producent, er det omvendt svært at forhandle med fabrikanterne, ligesom det er svært at have indflydelse på produktionen.

"Hvis du ikke har volumen, så er det utroligt svært både at tjene penge, men også at få taletid hos fabrikanterne. Det bliver en standardvare, og det var ID1 mærket af," siger Anders Elbak.

Kapital

Inden lanceringen af ID1-telefonen havde ID2ME brugt over 10 millioner kroner. Penge som er kommet via private investorer samt en Kickstarter-kampagne, og som startede drømmen om en dansk smartphone.

Men det var samtidig også en investor, som førte til en konkurs. ID2ME var sat i udstigt til en større kapitalindsprøjtning, men i sidste sekund forsvandt investoren.

Og det er generelt svært at finde risikovillige investorer i Danmark, forklarer Anders Elbæk. Særligt hvis det er anden runde af kapitalindsprøjtningen, når der nu ikke har været mere momentum.

"Det var virkelig svært for dem at slå igennem dem. Mange sad og sagde held og lykke, og det tænkte de fleste investorer nok også. Mobilmarkedet er et marked, hvor det langt hen ad vejen kun er de helt store, som kan trække kapital," siger Anders Elbak.

I dag ser du selv de store producenter kæmpe for at tjene penge på smartphones. Sony, HTC og LG er pressede i dag, og giganter som Nokia og Blackberry har allerede måtte opgive totalt.

Læs også: Drejer nøglen om: Selskab bag dansk smartphone konkurs kun et år efter lanceringen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Region Midtjylland

    It-specialist til bruger- og rollestyring

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    IT Security Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S