Elektronik-giganter slår alarm: Ny afgift på pc'er og smartphones vil sende priserne på himmelflugt

Elektronik-giganter slår fast, at regningen for en kommende ordning med ekstra betaling for lagermedier med plads til film, musik og bøger kun kan havne et sted: På kundernes regning.

Artikel top billede

Power-direktør Jesper Boysen er ikke tvivl om, hvem der kommer til at betale en ny kultur-afgift på smartphones og computere: Det bliver kunderne. (Foto: Power)

Debatten omkring en reform af den såkaldte blankmedie-ordning ruller for fulde drøn, efter kulturminister Mette Bock (LA) har offentliggjort, at hun vil kigge på ordningen i løbet af 2017.

Blankmedie-afgiften er kort fortalt en kompensationsafgift på digitale lagerenheder, hvortil der kan kopieres lovlige kopier af eksempelvis musikeres, film-folks og forfatteres arbejde, som disse rettighedshavere skal kompenseres for.

Med inspiration fra blandt andet Sverige lyder det fra rettighedshaverne, at "nye" digitale medier som pc'er, smartphones og lignende enheder med en harddisk også skal omfattes af ordningen.

Computerworld har derfor spurgt de to elektronikgiganter i Danmark, Power og Elgiganten, om konsekvenserne ved en blankmedie-afgift på den slags it-udsty err, og budskabet er klokkeklart:

Det vil medføre prisstigninger for kunderne.

It-udstyr er som at trække vejret

Power-direktør Jesper Boysen har svært ved at forstå, hvorfor afgiften overhovedet skal indføres i en tid, hvor mange streamer film, musik og bøger i en underholdnings-buffet med en fast, månedlig pris.

"Jeg under da helt sikkert musikindustrien, at den tjener penge, men jeg har virkelig svært ved at sluge, at det skal ske igennem en afgift på harddiske på kundernes vegne. For selvfølgelig vil sådan en afgift føre til prisstigninger for kunderne i sidste ende," siger Jesper Boysen til Computerworld.

Han mener som it-købmand, at det er noget nær en menneskeret at have råd til en smartphone eller andet smart it-grej, som unge eksempelvis benytter i skoleøjemed.

"It-udstyr er jo lige så naturligt at have som at trække vejret, og hvis der kommer afgifter på udstyret, så vil der være nogle unge, der ikke har råd."

"Er det virkelig det, som politikerne vil; at forhindre unges digitale uddannelse og deres sociale netværk?" lyder det retoriske spørgsmål fra Jesper Boysen.

Han undrer sig over, hvordan en eventuel lovgivning konkret skal håndhæves, så alle med digitale lagermedier må punge ud ved kasse 1, når de køber en ny telefon eller computer.

"Og hvad så med skyen? Det er jo masser af lagerplads til både at gemme det ene og det andet. Jeg håber virkelig ikke, at denne reform ser dagens lys," siger Jesper Boysen til Computerworld.

Priser på himmelflugt

Hos konkurrenten Elgiganten er man heller ikke ligefrem i fødselsdagshumør over, at der muligvis skal lægges afgifter på alle telefoner og computere med en harddisk.

Slet ikke, når man kigger på udviklingen i Sverige, hvor man beregner priserne på eksempelvis smartphones ud fra, hvor meget lagerplads den har.

Hvis du i Sverige køber en telefon med 256 gigabyte, kommer den i svenske kroner til at koste dig små 900 kroner ekstra (700 danske kroner).

"Vi deler bekymringen for en gigabyte-model, der lynhurtigt kan sende priserne på himmelflugt," forklarer Elgigantens kommunikationschef Frederik Danvig til Computerworld.

"Det er klart, at hvis en smartphone eller en tablet pludselig stiger voldsomt i pris, så kan det resultere i, at danskerne blot handler i udlandet i stedet, og det er ingen tjent med," runder han af.

Læs også:

Vildt slagsmål på vej: Nu vil de lægge nye musik- og film-afgifter på din pc og smartphone

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil