Artikel top billede

(Foto: Oscar Insua,Fine Art Photography_ /)

Visma har købt to kæmpefirmaer med Mogens Elsberg som direktør på blot to år: "Jeg ved ikke, hvad det er med mig og Visma"

Interview: Bluegardens administrerende direktør Mogens Elsberg har for anden gang på blot to år solgt en virksomhed for et milliard-beløb til norske Visma.

Den tidligere GN Store Nord-CEO Mogens Elsberg har nu for anden gang på blot to år solgt en virksomhed til den norske Visma-koncern for et milliard-beløb.

Først var han som administrerende direktør for E-conomic med til at sælge virksomheden for halvanden milliard kroner.

Og nu har han været med til at sælge Bluegarden for et beløb, der ifølge Børsen lyder på knap en milliard kroner.

Det sker mindre end halvandet år efter, at virksomheden blev opkøbt af en kapitalfond, og han blev indsat som administrerende direktør for Bluegarden.

Læs også: Norske Visma fortsætter dansk opkøbsbølge: Køber Bluegarden for mere end en milliard kroner

Mogens Elsberg, Bluegarden blev opkøbt af en kapitalfond for 320 millioner kroner, og nu er virksomheden efter blot halvandet år blevet solgt for én milliard kroner. Hvad er det for en proces som virksomheden er gået gennem i den periode?

"Jeg kan ikke kommentere på de tal, som du nævner. Men jeg kan sige, at det stod klart, da jeg kom til som direktør, at vi havde brug for at skabe organisk vækst og gøre virksomheden profitabel. På det tidspunkt havde man tabt omsætning gennem en årrække, og den udvikling skulle vendes."

"Når regnskabstallene fra 2016 bliver offentliggjort senere på året, tror jeg, at det vil stå klart, at det er vi lykkedes ganske godt med."

Hvad har I så helt konkret gjort for at skabe den organiske vækst?

"Vi har fokuseret meget på kundernes behov, og vi har fokuseret på salgsprocesserne. Derudover har vi gjort meget ud af at simplificere forretningen ved at reducere antallet af værditilbud. " 

Hvordan vil du beskrive forskellen på Bluegarden i dag, og Bluegarden før du kom til?

"Der er ingen tvivl om at den her virksomhed hele tiden har været i besiddelse af dybe komptencer. Vores medarbejdere var super-dygtige til løn og HR, men vi manglede at gøre virksomheden mere fokuseret på kundernes behov. "

Så på baggrund af dine erfaringer gennem de seneste år. Kan du så give en mere generel opskrift på, hvordan man laver en turn-around?

"Den opskrift har jeg ikke. Hvis jeg havde den, så ville jeg nok være en af de store management-guruer. Jeg tror, at opskriften varierer fra virksomhed til virksomhed."

Læs også: Stor norsk koncern klar til opkøbstogt i den danske it-branche: "Vi har betydelige ressourcer til rådighed"

Det er anden gang på få år, at du har været med til at sælge en virksomhed til Visma. Hvad er det med dig og Visma?
 

"Ja jeg ved heller ikke, hvad det er med mig og Visma," lyder det med et grin fra Mogens Elsberg.

"Det er naturligvis helt tilfældigt, men Bluegarden var et godt match for Visma, der fokuserer på software og cloud-løsninger. Men ellers er der ikke noget specielt forhold."

Men hvad betød det for salgsprocessen i denne omgang, at du en gang tidligere har gjort forretning med Visma?

"Det er klart, at vi allerede havde skabt et tillidsforhold i forbindelse med det første salg. Så den del var ligesom afklaret."

Hvad skal du nu her - skal du videre på nye eventyr?

"Nu skal vi i første omgang have lukket handlen helt. Hvad der skal ske bagefter har jeg endnu ikke taget stilling til. "

Vil det så sige, at det er dig man skal ringe til, hvis man sidder hos en kapitalfond og gerne vil gøre sin hoser grønne hos eksempelvis Visma?

"Det vil jeg lade kapitalfondene afgøre."

Læs også: Mogens Elsberg: Her er min vækstplan for millionforretningen e-conomic